Jakohihnan vaihdossa tarkkana – uhkana moottorin täystuho

02.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Jakohihnan vaihdossa tarkkana – uhkana moottorin täystuho

Mitä kaikkea jakohihnan vaihdon yhteydessä tulisi uusia?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukija kysymys:

"Vein autoni korjaamoon jakohihnan vaihtoa varten (Astra 1991 ajettu 240000km), väittivät ettei tarvitse uusia kiristimiä ja ohjainrullia. Mielestäni hihnanvaihdossa pitäisi aina vaihtaa myös nuo, mikä on sinun käsityksesi?"

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tapio Ketonen vastaa:

"Ohjainrullien uusiminen ei ehkä jokaisessa hihnanvaihdossa ole välttämätöntä, jos laakerit pyörivät äänettömästi eikä niissä ole välystä. Kiristin sen sijaan on mielestäni syytä uusia ainakin silloin, jos se on automaattinen, eli hihnan kireys on jousen varassa. Jos kiristimen jousi pettää, jakohihna löystyy, ja se pääsee hyppimään..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.