"Jos auto on hyvässä kunnossa ja sitä hoidetaan hyvin, palvelee se ihan kivasti iäkkäänäkin"

10.03.2014 | TL-verkkotoimitus
"Jos auto on hyvässä kunnossa ja sitä hoidetaan hyvin, palvelee se ihan kivasti iäkkäänäkin"

Uusi vastaan vanha. Tätä moni autoilija pohtinee aina välillä.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukija kysymys:

"Tällä mainiolla palstalla on ollut muutama kommentti autostani, joten saanen lisätä oman puheenvuoroni. Asia ei ole niin dramaattinen kuin miltä ehkä tuntuu.

Ensinnäkin kymmenen vuoden ikäistä ja alle 200 000 km ajettua autoa tuskin voi pitää "vanhana", kun eihän se yllä edes Suomen autojen keski-ikään. Toiseksi, ei se kuutossarjan Bemari ole niin erikoinen kuin jotkut tuntuvat kuvittelevan: sehän on vain auto, jossa on periaatteessa ihan samanlaiset osat ja tekniikka kuin muissakin henkilöautoissa. Siinä vain on poikkeuksellisen hyvät ajo-ominaisuudet, mukavat istuimet ja tarkka ohjaustuntuma, siksi siitä pidän.

Toisin kuin Ketonen väittää, tuollainen auto ei ole käytettynäkään halpa, kiitos Suomen riistoverotuksen. Alle 30 000 euron ei meinaa saada kuutosbemaria edes kymmenen vuotta vanhana. Sillähän saisi jo uuden perusauton. Toisaalta myöskään ylläpitokustannukset eivät ole mitenkään tähtitieteelliset: perusvuosihuollon saa teetettyä 300-400 eurolla, ja sillä mennään taas seuraavat 30 000 km. Vakuutusmaksut ovat kaskoineen päivineen 900 euron luokkaa vuodessa. Bensankulutus on tosin aika suuri: hieman yli 10 litraa sadalla, kuten valmistajakin rehellisesti myöntää virallisessa päästölukemassa.

Aikaisemmin mainittu jäähdyttimen vesiletkun hajoaminen ei johtanut mihinkään katastrofiin. Selvisin siitä korjaamokäynnistä noin 300 eurolla, vaikka autoon vaihdettiin ja päivitettiin samalla kaikenlaista muutakin pientä, kuten jäähdytysnesteen kastelemia laturinhihnoja. Pyysin BMW:n mekaanikkoja nimenomaisesti selvittämään, onko autoon tulossa sellaista kansiremppaa, josta minua oli varoiteltu. Pakkohan se on uskoa, jos mekaanikot auton syynäävät ja sanovat, että moottori on kunnossa. Sen jälkeen olen ajanut n. 10 000 km, ilman ongelmia. Jotenkin tuntuu, että kannentiivistettä tarjotaan turhan helposti selitykseksi asiaan kuin asiaan. Ainakaan Bemarin mekaanikoilla se ei tullut edes ensimmäisenä mahdollisuutena mieleen.

Edellisessä kysymyksessä mainitsemaani jäähdytysnesteen pientä häviämistä olen havainnut aikaisemmissakin autoissani, enkä pidä sitä kovin suurena ongelmana. Toki jos neste alkaa huveta huolestuttavan nopeasti tai auton toiminnassa ilmenee joitakin kummallisuuksia, vien sen huoltoon. Silti vielä toistaisin tyhmän kysymykseni: voiko jäähdytysneste huveta haihtumalla?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mitä tulee erään keskustelijan kommenttiin asiantuntemukseni puutteesta, myönnän sen auliisti. Enhän minä ole mikään automekaanikko tai moottoritekniikan insinööri. Siksi tänne palstalle kirjoittelen, että saisin tietoa asioista - ja toivottavasti joku muukin löytää vastauksista itselleen hyödyllistä tietoa. Minusta on mukava ymmärtää mahdollisimman hyvin sitä, mitä auton konepellin alla tapahtuu.

Tapio Ketonen vastaa:

"Onhan se kuutosbemari käytettynä halpa uuden hintaan verrattuna, ja seiskasarjalainen on yleensä näin laskien vieläkin halvempi. Sama koskee muitakin ns. parempia autoja, esimerkiksi Audi A8 ja S-luokan Mersut. Jos auto on hyvässä kunnossa ja sitä hoidetaan hyvin, kyllähän se palvelee ihan kivasti iäkkäänäkin. Ongelma vain on, että jos jotakin tulee, silloin nuo harvinaisten mallien osat ovat aika arvokkaita.

Jos jäändytysjärjestelmä on kunnossa, ei sieltä pitäisi haihtua mitään. Haihtuminenhan edellyttää, että siellä tapahtuisi jonkinlaista ilmanvaihtoa, ja normaalisti jäähdytysjärjestelmän paisuntatilassa ei tätä sanottavasti tapahdu. Kun moottori lämpenee, neste laajenee, mutta tämän pitäisi yleensä tasoittua järjestelmän paineennousuna. Sekä jäähdyttimessä että paisuntasäiliössä pitäisi olla tulpat, jotka pitävät aika runsaankin paineen takanaan.

Tietenkin jos nuo..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.