Jos ukkoskuuro yllättää, vähennä vauhtia – ohjeet vesiliirron välttämiseksi

15.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Jos ukkoskuuro yllättää, vähennä vauhtia – ohjeet vesiliirron välttämiseksi

Vesiliirron välttämisen tehokkain keino on nopeuden laskeminen sateen yllättäessä. Myös hyvät renkaat ja oikea rengaspaine vähentävät vesiliirron riskiä oleellisesti.

Jos auto joutuu vesiliirtoon, tärkeintä on ottaa rauhallisesti, nostaa jalka kaasupolkimelta ja painaa kytkin pohjaan nopeuden vähentämiseksi sekä pitää ohjaus kulkusuuntaan.

Vesiliirron riski on erityisen suuri maanteiden sateen täyttämissä urissa. Niissä ajamista tulee välttää ja varovaisuutta vaaditaan etenkin ohituksessa, jolloin auto saattaa ajautua helposti uriin. Vesiliirron riski on suurin juuri sateen alettua, veden levitessä tasaiseksi matoksi tien päälle. Ehdottomasti tärkein ohje on laskea nopeutta, kun taivas aukeaa ja ukkoskuuro yllättää lomamatkalla.

− Uudetkaan hyvälaatuiset kesärenkaat eivät pysty estämään vesiliirtoa, jos nopeus on niin korkea, että renkaiden urat eivät yksinkertaisesti ehdi poistamaan vettä renkaan alta. Mitä rankempi sade sitä enemmän nopeutta on laskettava. Järkevällä tilannenopeudella ja hyvillä renkailla vesiliirron riski laskee oleellisesti, neuvoo Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.

Vähintään neljän millimetrin uransyvyys

Renkaiden uransyvyys vaikuttaa ratkaisevasti renkaiden kykyyn poistaa vettä. Lain mukaan kesärenkaiden pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta näin kuluneilla renkailla sateella ajettaessa vesiliirron riski on todella suuri. Nokian Renkaat suosittelee vähintään neljän millimetrin uransyvyyttä.

Myös renkaiden laadulla on merkitystä. Tekniikan Maailman (5/2014) kesärengastesti osoittaa, että vesiliirtotestissä parhaiten menestyneen renkaan, Nokian Hakka Bluen, vesiliirto alkoi 84,1 km/h nopeudessa, kun testissä huonoimman renkaan vesiliirto alkoi jo 75,6 km/h nopeudessa.

Myös liian alhainen rengaspaine lisää vesiliirron riskiä huomattavasti. Rengaspaine tulee tarkistaa kylmistä renkaista ja raskaasti lastatun auton rengaspainetta tulee nostaa 10-15 prosenttia.

Hallitse vesiliirto – nosta jalka kaasulta, paina kytkin pohjaan

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jos auto kaikesta huolimatta lähtee vesiliirtoon, on tilanne osattava hallita oikein. Auton väärä käsittely voi pahentaa tilannetta ja auto saattaa ajautua joko ojaan tai vastaantulevalle kaistalle.

− Vesiliirron alkaessa on tärkeää ottaa rauhallisesti, nostaa jalka kaasulta ja painaa kytkin pohjaan sekä pitää ohjaus kulkusuuntaan. Vesiliirrossa ei auto ohjaudu, joten ratin kääntely on turhaa. Kun renkaiden pito jälleen palautuu ja pyörät osoittavat voimakkaasti joko oikealle tai vasemmalle, seurauksena saattaa olla äkillinen suunnanmuutos, johon ei ehdi reagoida. Vesiliirron aikana ei pidä myöskään kiihdyttää tai jarruttaa, koska pito huononee silloin entisestään, opastaa Liikenneturvan turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara.

Vesiliirron huomaa ohjaustuntuman häviämisestä, auto luisuu renkaiden ja tienpinnan välillä olevan vesipatjan päällä, eikä reagoi ohjaukseen. Etuvetoisissa autoissa myös moottorin kierrosluku usein kasvaa äkillisesti.

Vältä vesiliirto

  • Sateella on auton nopeutta laskettava, uudetkaan renkaat eivät estä vesiliirtoa, jos nopeus ei ole tilanteen mukainen.
  • Tarkista renkaiden uransyvyys, jonka tulee olla vähintään neljä millimetriä.
  • Tarkista rengaspaineet, liian alhainen ilmanpaine lisää voimakkaasti vesiliirron riskiä.
  • Älä aja maanteiden veden täyttämissä urissa.

Mitä tehdä jos auto joutuu vesiliirtoon?

  • Ota rauhallisesti!
  • Nosta jalka kaasulta ja paina kytkin pohjaan nopeuden laskemiseksi.
  • Älä käännä rattia eri puolille, vaan pidä ohjaus kulkusuuntaan, kunnes pito jälleen palaa.
  • Älä jarruta äläkä kiihdytä autoa vesiliirrossa, koska se vain heikentää pitoa edelleen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.