Kannattaako tankata "Ferrari-bensaa"?

19.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Kannattaako tankata "Ferrari-bensaa"?

Shell V-Power Nitro+ -polttoaine mietityttää lukijoitamme.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Onko Ketosella tarkempia faktoja tai omia kokemuksia tuosta Shellin myymästä "Ferrari-bensasta"?

Itse olen tankannut kyseistä polttoainetta, ja omien laskelmieni mukaan kulutus on hieman tippunut (moottori Toyotan 1,8 vapaastihengittävä). Polttoaine kuitenkin sisältää 5% etanolia, joten voiko bensan sisältämillä lisäaineilla ja isommalla oktaaniluvulla olla vaikutusta asiaan?

Käsittääkseni suuritehoisissa turboahdetuissa moottoreissa on saatu dynometrissä jopa lisää tehoja kyseisellä polttoaineilla.. Ja osaisitko kertoa muutenkin enemmän kyseisen polttoaineen ominaisuuksista? Ja että onko V-Power pelkkä markkinamiesten keksintö..?"

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tapio Ketonen vastaa:

"Tarkempia faktoja ei ole, enkä ole nähnyt mitään syytä hankkia siitä kokemuksiakaan. 12 sentin lisähinta sopii tietenkin sille Saunalahden mainoksissa esiintyvälle "ihanan kallista" -porukalle.

Tuo 12 senttiä tekee 7,5 % 1,60 euron litrahinnasta, eli kulutuksen pitäisi laskea noin paljon, enkä usko sen olevan mahdollista. Muistelen, että "Ferrari-bensan" oktaaniluku on jonkin verran korkeampi kuin tavallisen 98-oktaanisen, mutta siitä ei ole Suomen oloissa käytännössä mitään hyötyä ainakaan tavallisissa autoissa..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.