Käytä apukaapeleita oikein

29.06.2006 |
Käytä apukaapeleita oikein

Auto kuin auto saattaa joskus olla virta-avun tarpeessa. Siksi on hyvä, että moni kuljettaa mukanaan apukaapeleita. Niitä on kuitenkin osattava käyttää oikein – muuten voi syntyä vaarallista kipinöintiä.

Autojen ohjekirjoissa käsitellään monen muun asian ohella myös apukaapeleita ja annetaan perusohjeet niiden käytöstä. Ohjeet kuitenkin vaihtelevat melkoisesti, ja monet piirrokset ovat merkillisen epäselviä. On yllättävää, että muutamien automallien kirjoissa apukäynnistystä ei käsitellä lainkaan.

Pelkkä avuliaisuus ei riitä, vaan virta-avun antaminen pitää ehdottomasti osata. Huolellisuus ja varovaisuus ovat tärkeitä silloin, kun ollaan tekemisissä rikkihappoa sisältävän esineen kanssa. Ohjeita seuraamalla auttaminen onnistuu lähes jokaiselta.

Perusohjeet

 

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Seuraavat perusohjeet voivat hieman poiketa joidenkin automallien käsikirjoissa annetuista ohjeista. Tämä johtuu siitä, että jossakin kohdassa homma on mahdollista tehdä vaihtoehtoisella tavalla.

 

  • Virta-apua tarvitsevan auton akun kaapeleiden pitää olla normaalisti kiinni. Akun on oltava sopivan puhdas siitäkin syystä, että akun kenkien plus- ja miinus-merkinnät näkyvät.

     

  • Tarkista, että molempien akkujen jännitteet ovat samat, normaalisti 12 volttia.

     

  • Autot eivät saa koskettaa toisiaan.

     

  • Käynnistyskaapeleiden pitää olla selkeästi erillään. Yksikään kaapelien neljästä päästä ei saa koskettaa mitään, mihin se ei ole tarkoitettu.

    Kaapelien vahvuudet vaihtelevat: mitä paksummat, sitä kalliimmat mutta myös tehokkaammat (puhutaan kaapelien poikkipinta-alasta neliömillimetreinä). Kaapelipakkauksessa kerrotaan yleensä kaapelin vahvuus ampeereina. Suositeltavaa on hankkia vähintään 100 ampeerin kaapelit.

    Yleensä kaapelit ovat eriväriset: punainen kaapeli on tarkoitettu yhdistämään akkujen plus-napoja, musta tai harmaa kaapeli on maadoitusta varten. Jatkossa käytetään värejä punainen ja musta.

    Näin toimitaan

    1. Kytke punainen kaapeli purkautuneen akun plus-napaan (+). Aseta kiinnityspihti huolellisesti akunkengän ympärille.

    2. Kytke punaisen kaapelin toinen pää avustavan akun plus-napaan.

    Tällä järjestyksellä ei monissa ohjeissa tunnu olevan väliä. Parasta on kuitenkin kytkeä punainen kaapeli ensin avustettavan akun plus-napaan; silloin ei lipsahduskaan varmasti aiheuta kipinöitä, ja yksi kaapeleiden neljästä päästä on turvallisesti kiinni.

    3. Kytke mustan kaapelin pää avustavan auton moottoritilassa maalaamattomaan metalliseen osaan, esimerkiksi johonkin kiinnityskorvakkeeseen kauaksi akusta ja pyörivistä moottorin osista.

    Toinen mahdollisuus on kiinnittää musta kaapeli avustavan akun miinus-napaan.

    4. Kytke mustan kaapelin toinen pää avustettavan auton moottoritilassa maalaamattomaan metalliin, esimerkiksi johonkin kiinnityspisteeseen mahdollisimman kauaksi akusta.

    5. Käynnistä avustava auto,

    josta on kytketty pois päältä kaikki turhat sähkölaitteet. Anna auton käydä muutamia minuutteja; näin herätetään tyhjentynyt akku ottamaan virtaa vastaan.

    6. Sammuta avustavan auton moottori. Tällöin sen sähkölaitteet eivät ole yhteydessä avustettavaan autoon.

    6. Käynnistä avustettava auto (kaikki virtaa vievät laitteet poiskytkettyinä). Vältä yli 10 sekunnin mittaista käynnistystä; yleensä riittää pari sekuntia.

    7. Kun avustettava auto jää normaalisti käymään, irrota apukaapelit päinvastaisessa järjestyksessä kuin ne on kytketty. Varo käynnistetyn auton moottorin pyöriviä osia.

     

    Tapani Iivari, kuvat Juha JunttoLehdessä 11/2005

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.