Liian ohuet jarrulevyt – saako mennä Nürburgringille?

06.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Liian ohuet jarrulevyt – saako mennä Nürburgringille?

Lukijaamme askarruttavat valmistajien ilmoittamat jarrulevyjen paksuusarvot.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

Jarrulevyjen minimipaksuuden alittaminen

Kysymys koskee jarrulevyjen minimipaksuutta. Otetaan käsiteltäväksi esimerkkitapaukseksi vm.2003 Audi RS6:n etujarrulevyt, jotka ovat jäähdytetyt ja 365x34mm kokoiset.

1.) Miksi jarrulevyille on määritelty tietty minimipaksuus (tässä tapauksessa 32.4mm) vaikka kyseisissä levyissä on 1.6mm kulumisen jälkeen vielä reippaasti pintaa jäljellä ennen sisäjäähdytyskanavia. Onko kyseessä vain pelkästään valmistajan "varmuusvyöhyke" jotta levy imisi mahdollisimman paljon lämpöenergiaa ja toimisi siten luotettavasti ääritilanteissa?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

2.) Mitä tapahtuu (tai voi tapahtua) jos minimipaksuuden alittaneita levyjä käyttää vielä useamman vuoden ja pinnasta kuluu edelleen milli jos toinenkin pois. Katsastuksessa tulee hylky jos katsuri sattuu sen huomaamaan, ja hyvin teoreettisessa tilanteessa kai satulan männätkin voivat pullahtaa pihalle jos palat ovat myös kulutettu aivan minimiinsä? Mutta jos palojen kunnosta huolehtii ja jarruja ei käytetä Nürburgringillä ajeluun, tuleeko turvallisuusnäkökulmasta mitään huolenaiheita mieleen?

Ketonen vastaa:

Jarrulevyjen paksuusarvot ovat pelkästään valmistajien antamia. Kaipa niissä on ainakin periaatteessa lähtökohtana turvallisuus, mutta kun katsotaan, miten onnettoman...

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.