Mahdotonta, hyvin vaikeaa vai lasten leikkiä?

06.04.2004 | Lauri Larmele
Mahdotonta, hyvin vaikeaa vai lasten leikkiä?

Lampunvaihto nykyautoon ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella. Karu totuus selvisi, kun Tuulilasi vaihtoi ajovalopolttimot yli 60 autoon. Testi löytyy kokonaisuudessaan helmikuun Tuulilasi-lehdestä. Kolmessa automallissa polttimon vaihto ei onnistunut lainkaan, ja 16 autossa se oli hyvin vaikeaa.

Tavoitteemme oli saada selville, kuinka hankalaa polttimon vaihtaminen on.

Kohteena oli auton lähivalopolttimo, koska ne ovat suurimmalla rasituksella, joten niiden vaihto on yleisempää kuin muiden polttimoiden vaihto. Monessa automallissa vasemman- ja oikeanpuoleinen polttimo eroavat vaihtotavaltaan ja hankaluudeltaan toisistaan. Tämä myös tiedetään palvelua tarjoavilla huoltoasemilla. Polttimon vaihtoa pyytävä autoilija saa kuulla yllättävän kysymyksen:

- Kumman puolen polttimo?

Kun se sattuu olemaan tuo hankalammin vaihdettava, kuuluu vastaus:

- Tähän autoon me emme ryhdy polttimoa vaihtamaan.

Mitä mitattiin?

Vaihtoon kulunut aika mitattiin kellolla,joka pantiin käyntiin vasta sitten, kun ohjekirjasta oli ensin luettu huolellisesti ohjeet polttimonvaihdosta. Mittaukseen ei sisällytetty aikaa, joka olisi kulunut polttimopaketin avaamiseen.

Työ tehtiin sisätiloissa, ja kokeen alkaessa konepelti oli jo auki. Tarvittaessa käytettiin apuna taltta- ja ristipäämeisseliä. Olosuhteet olivat toisin sanoen paremmat kuin ne, joissa keskimäärin suuressa osassa vuotta vaihdon joutuisi tekemään liikkeellä olleessaan. Sade, lumisade, pimeys ja kylmyys eivät olleet meidän kiusanamme. Polttimon vaihtaja on keskimääräistä näppärämpi henkilö, jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä.

Polttimon vaihdosta saamamme automallikohtaiset ajat osoittivat, että työ oli jaettavissa viiteen hankaluusluokkaan: helppo, helpohko, vaikea, erittäin vaikea ja vaihtamaton.

Tuloksista

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tutkimistamme autoista hankalin tapaus oli viime vuonna esitelty uusi Audi A3. Olimme aika hämmästyneitä, sillä A-kolmosen molemmat ajovalopolttimot jäivät vaihtamatta. Siinä ei auttanut tekninen peruskoulutus, eikä autokorjaamolla hankitusta työkokemuksesta ollut hyötyä.

Myös Toyota Avensis osoittautui varsinaiseksi kiusankappaleeksi. Polttimo saatiin vaihdettua, mutta aikaa kului pöyristyttävät 13 ja puoli minuuttia.

Myös päinvastaisia esimerkkejä osui Tuulilasin testiryhmän haaviin. Näistä mainittakoon uusi VW Golf, jonka polttimon vaihto sujui 33 sekunnissa.

Tee itse -taitoisten lukijoiden kannattaa siis pitää varansa. Kun kaveri pyytää vaihtamaan autonsa ajovalopolttimon, edessä saattaa olla todella hankala urakka. Automallikohtaiset erot ovat tosin suuret.

Merkkikorjaamolla ohjeaika työhön on keskimäärin 12 minuuttia. Siihen sisältyy myös auton ajo sisään korjaamoon ja sieltä ulos. Suomalaisen macho-miehen tai -naisen kannattaa kuitenkin varata hommaan jopa päivä, sillä onhan se polttimo yleensä jostakin käytävä ostamassa. Vinkki: kannatta lukea Tuulilasin uusin numero, niin ei menen uskottavuus kumppanin silmissä.

Peräti 15 autossa polttimonvaihto on vaikeaa, kuudessa erittäin vaikeaa ja kolmessa mahdotonta. Viidessa autossa sama homma on kuitenkin eritäin helppoa. Keskiarvotulos osoittaa, että polttimon vaihto on nykyautoilijalle aikamoinen haaste. Mutta liikennesäännöissä ei tunneta sääliä: auton ajovalojen tulee olla aina kunnossa.

Testikohteet

Testi tehtiin seuraavilla autoilla. Ne edustavat varmaankin noin 70-80 prosenttia kaikista Suomessa vuonna 2003 myydyistä uusien autojen lampunvaihtotilanteista. Ulkopuolelle jääneissä esiintyy varmasti yhtä helppoja ja vaikeita tapauksia. Ne eivät muuta tutkimuksemme tulosta.

TESTIKOHTEET

Alfa Romeo 156 JTSAudi A3 1.6 vm 2002Audi A3 1.6 FSI vm 2003Audi A4 2.0/ 1.8 T vm 2003BMW 3-sarja vm 2003BMW 5-sarja vm 2003Citroën C2 1.4 SX VTR vm 2003Citroën C3 1.4 SX vm 2003Citroën Xsara 2.0 vm 2003Citroën C5 1.8/2.0 vm 2003Daewoo Kalos vm 2003Daewoo Nubira vm 2003Daewoo Evanda vm 2003Fiat Punto 1.2 vm 2003Fiat Stilo vm 2003Ford Fiesta 1.4 vm 2003Ford Focus 1.6 vm 2003Ford Mondeo 1.8 vm 2003Honda Civic 1.6 vm 2004Honda Accord 2.0 vm 2003Hyundai Getz 1.1 vm 2003Hyunsai Accent 1.6 vm 2003Hyundai Elantra 1.6 vm 2003Lada 110 HB 16vMazda 2 vm 2003Mazda 3 vm 2003Mazda 6 1.8 vm 2003Mercedes-Benz A140 vm 2003Mercedes-Benz C 180 T vm 2003Mitsubishi Lancer 1.6 vm 2003Mitsubishi Carisma 1.6 vm 2003Nissan Micra 1.2 vm 2003Nissan Almera 1.8 vm 2003Nissan Primera 1.6 vm 2003Opel Corsa 1.2 Enjoy vm 2003Opel Astra 1.6 vm 2003Opel Vectra 1.8 vm 2003Peugeot 206 XR 1.6 vm 2003Peugeot 307 1.6 vm 2003Peugeot 406 2.0 vm 2003Renault Clio 1.4 vm 2003Renault Mégane 1.6 vm 2003Renault Laguna 1.8 vm 2003Saab 9-3 1.8t vm 2003Saab 9-5 2.0t vm 2003Seat Ibiza/Cordoba bens. vm 2003Seat Ibiza/Cordoba dies. vm 2003Seat Leon 1.6 vm 2003Seat Toledo/Leon TDI 1.8, 1.8T vm 2003Skoda Fabia 1.2 12V vm 2003Skoda Octavia 1.6/1.8T vm 2003Suzuki Alto 1.1 vm 2003Suzuki Liana 1.6 vm 2003Toyota Yaris 1.0 vm 2003Toyota Corolla 1.6 HB vm 2003Toyota Avensis 1.6 Wagon vm 2003Volkswagen Polo 1.4 vm 2003Volkswagen Golf IV 1.6 FSI vm 2004Volkswagen Passat 2.0 vm 2003Volvo S40 1.8 vm 2003Volvo S60/V70 vm 2003

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.