Mahdotonta, hyvin vaikeaa vai lasten leikkiä?

02.04.2004 |
Mahdotonta, hyvin vaikeaa vai lasten leikkiä?

Lampunvaihto nykyautoon ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella. Karu totuus selvisi, kun Tuulilasi vaihtoi ajovalopolttimot yli 60 autoon. Testi löytyy kokonaisuudessaan helmikuun Tuulilasi-lehdestä. Kolmessa automallissa polttimon vaihto ei onnistunut lainkaan, ja 16 autossa se oli hyvin vaikeaa.

Tavoitteemme oli saada selville, kuinka hankalaa polttimon vaihtaminen on.

Kohteena oli auton lähivalopolttimo, koska ne ovat suurimmalla rasituksella, joten niiden vaihto on yleisempää kuin muiden polttimoiden vaihto. Monessa automallissa vasemman- ja oikeanpuoleinen polttimo eroavat vaihtotavaltaan ja hankaluudeltaan toisistaan. Tämä myös tiedetään palvelua tarjoavilla huoltoasemilla. Polttimon vaihtoa pyytävä autoilija saa kuulla yllättävän kysymyksen:

- Kumman puolen polttimo?

Kun se sattuu olemaan tuo hankalammin vaihdettava, kuuluu vastaus:

- Tähän autoon me emme ryhdy polttimoa vaihtamaan.

Mitä mitattiin?

Vaihtoon kulunut aika mitattiin kellolla,joka pantiin käyntiin vasta sitten, kun ohjekirjasta oli ensin luettu huolellisesti ohjeet polttimonvaihdosta. Mittaukseen ei sisällytetty aikaa, joka olisi kulunut polttimopaketin avaamiseen.

Työ tehtiin sisätiloissa, ja kokeen alkaessa konepelti oli jo auki. Tarvittaessa käytettiin apuna taltta- ja ristipäämeisseliä. Olosuhteet olivat toisin sanoen paremmat kuin ne, joissa keskimäärin suuressa osassa vuotta vaihdon joutuisi tekemään liikkeellä olleessaan. Sade, lumisade, pimeys ja kylmyys eivät olleet meidän kiusanamme. Polttimon vaihtaja on keskimääräistä näppärämpi henkilö, jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä.

Polttimon vaihdosta saamamme automallikohtaiset ajat osoittivat, että työ oli jaettavissa viiteen hankaluusluokkaan: helppo, helpohko, vaikea, erittäin vaikea ja vaihtamaton.

Tuloksista

 

Tutkimistamme autoista hankalin tapaus oli viime vuonna esitelty uusi Audi A3. Olimme aika hämmästyneitä, sillä A-kolmosen molemmat ajovalopolttimot jäivät vaihtamatta. Siinä ei auttanut tekninen peruskoulutus, eikä autokorjaamolla hankitusta työkokemuksesta ollut hyötyä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös Toyota Avensis osoittautui varsinaiseksi kiusankappaleeksi. Polttimo saatiin vaihdettua, mutta aikaa kului pöyristyttävät 13 ja puoli minuuttia.

Myös päinvastaisia esimerkkejä osui Tuulilasin testiryhmän haaviin. Näistä mainittakoon uusi VW Golf, jonka polttimon vaihto sujui 33 sekunnissa.

Tee itse -taitoisten lukijoiden kannattaa siis pitää varansa. Kun kaveri pyytää vaihtamaan autonsa ajovalopolttimon, edessä saattaa olla todella hankala urakka. Automallikohtaiset erot ovat tosin suuret.

Merkkikorjaamolla ohjeaika työhön on keskimäärin 12 minuuttia. Siihen sisältyy myös auton ajo sisään korjaamoon ja sieltä ulos. Suomalaisen macho-miehen tai -naisen kannattaa kuitenkin varata hommaan jopa päivä, sillä onhan se polttimo yleensä jostakin käytävä ostamassa. Vinkki: kannatta lukea Tuulilasin uusin numero, niin ei menen uskottavuus kumppanin silmissä.

Peräti 15 autossa polttimonvaihto on vaikeaa, kuudessa erittäin vaikeaa ja kolmessa mahdotonta. Viidessa autossa sama homma on kuitenkin eritäin helppoa. Keskiarvotulos osoittaa, että polttimon vaihto on nykyautoilijalle aikamoinen haaste. Mutta liikennesäännöissä ei tunneta sääliä: auton ajovalojen tulee olla aina kunnossa.

Testikohteet

Testi tehtiin seuraavilla autoilla. Ne edustavat varmaankin noin 70-80 prosenttia kaikista Suomessa vuonna 2003 myydyistä uusien autojen lampunvaihtotilanteista. Ulkopuolelle jääneissä esiintyy varmasti yhtä helppoja ja vaikeita tapauksia. Ne eivät muuta tutkimuksemme tulosta.

TESTIKOHTEET

 

  • Alfa Romeo 156 JTS
  • Audi A3 1.6 vm 2002
  • Audi A3 1.6 FSI vm 2003
  • Audi A4 2.0/ 1.8 T vm 2003
  • BMW 3-sarja vm 2003
  • BMW 5-sarja vm 2003
  • Citroën C2 1.4 SX VTR vm 2003
  • Citroën C3 1.4 SX vm 2003
  • Citroën Xsara 2.0 vm 2003
  • Citroën C5 1.8/2.0 vm 2003
  • Daewoo Kalos vm 2003
  • Daewoo Nubira vm 2003
  • Daewoo Evanda vm 2003
  • Fiat Punto 1.2 vm 2003
  • Fiat Stilo vm 2003
  • Ford Fiesta 1.4 vm 2003
  • Ford Focus 1.6 vm 2003
  • Ford Mondeo 1.8 vm 2003
  • Honda Civic 1.6 vm 2004
  • Honda Accord 2.0 vm 2003
  • Hyundai Getz 1.1 vm 2003
  • Hyunsai Accent 1.6 vm 2003
  • Hyundai Elantra 1.6 vm 2003
  • Lada 110 HB 16v
  • Mazda 2 vm 2003
  • Mazda 3 vm 2003
  • Mazda 6 1.8 vm 2003
  • Mercedes-Benz A140 vm 2003
  • Mercedes-Benz C 180 T vm 2003
  • Mitsubishi Lancer 1.6 vm 2003
  • Mitsubishi Carisma 1.6 vm 2003
  • Nissan Micra 1.2 vm 2003
  • Nissan Almera 1.8 vm 2003
  • Nissan Primera 1.6 vm 2003
  • Opel Corsa 1.2 Enjoy vm 2003
  • Opel Astra 1.6 vm 2003
  • Opel Vectra 1.8 vm 2003
  • Peugeot 206 XR 1.6 vm 2003
  • Peugeot 307 1.6 vm 2003
  • Peugeot 406 2.0 vm 2003
  • Renault Clio 1.4 vm 2003
  • Renault Mégane 1.6 vm 2003
  • Renault Laguna 1.8 vm 2003
  • Saab 9-3 1.8t vm 2003
  • Saab 9-5 2.0t vm 2003
  • Seat Ibiza/Cordoba bens. vm 2003
  • Seat Ibiza/Cordoba dies. vm 2003
  • Seat Leon 1.6 vm 2003
  • Seat Toledo/Leon TDI 1.8, 1.8T vm 2003
  • Skoda Fabia 1.2 12V vm 2003
  • Skoda Octavia 1.6/1.8T vm 2003
  • Suzuki Alto 1.1 vm 2003
  • Suzuki Liana 1.6 vm 2003
  • Toyota Yaris 1.0 vm 2003
  • Toyota Corolla 1.6 HB vm 2003
  • Toyota Avensis 1.6 Wagon vm 2003
  • Volkswagen Polo 1.4 vm 2003
  • Volkswagen Golf IV 1.6 FSI vm 2004
  • Volkswagen Passat 2.0 vm 2003
  • Volvo S40 1.8 vm 2003
  • Volvo S60/V70 vm 2003

 

Lauri Larmela ja TL-nettitoimitus

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.