Miksi ajovalon polttimon vaihdosta on tehty vaikeaa?

01.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Miksi ajovalon polttimon vaihdosta on tehty vaikeaa?

Menikö hermot polttimoa vaihtaessa? Ei ihme.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukija kysymys:

"Ajovalopolttimoiden vaihto on monissa nykyautoissa tehty erittäin vaikeaksi ja omatoimisesti lähes mahdottomaksi. Joissakin malleissa lehtitietojen mukaan tarvitaan nosturia, sillä polttimon vaihto on mahdollista ainoastaan auton alakautta. Sisälokasuoja irti ja lampun vaihtoon, vaihto on silti työlästä ahtaiden tilojen takia. Miten tämä on mahdollista, miten tämä voidaan hyväksyä?

Autokorjaamoille polttimoiden vaihdonvaikeus tuo tietysti lisää rahaa, sillä ne veloittavat vaihdosta vähintään 30 €/polttimo (normaali halogeenipolttimo sis. hintaan, ksenonpolttimo on aivan eri asia). Joissakin autoissa veloitus on kuulemma isompi, sillä aikaa kahden polttimon vaihtoon kuluu toista tuntia. Polttimonvaihdon osaisi varmasti yli 90 % autoilijoista tehdä itse, mutta autonvalmistajien suosiollisella avustuksella autokorjaamoilla riittää töitä.

On kuitenkin automalleja, joissa vaihto on erittäin helppoa. Umpio on kiinni parilla ruuvilla ja umpion voi irrottaa polttimon vaihdon ajaksi. Vaihdoin juuri autoomme molemmat kaukovalopolttimot ja aikaa tuhraantui parikymmentä minuuttia, joista noin viisi minuuttia käyttöohjekirjaan tutustumiseen. Kysymys herääkin, miksi kaikki autonvalmistajat eivät voisi seurata hyvää esimerkkiä. Kysymys ei varmasti ole siitä, ettei umpiota voi tehdä irrotettavaksi esim. ulkonäkösyistä, vaan ihan jostain muusta. Ksenonpolttimon vaihto suositellaan jätettäväksi korjaamon tehtäväksi, mutta enpä oikein ymmärrä syytä tuohonkaan. Tietysti siellä ksenonpolttimon kannalla on erittäin suuria jänniteitä, mutta jos auto ei ole käynnissä vaihtotyön aikana, ei siitäkään liene vaaraa.

Uusimmissa autoissa ajovaloina on ledtekniikalla toteutetut ajovalot, joihin polttimon vaihto ei ole edes mahdollista. Kun ledvalo sammuu, on koko umpio vaihdettava ja se maksaa jopa 2000 €. Mutta näinhän se on, että uusi tekniikka aina aluksi maksaa maltaita ja halpenee, kun sen käyttö lisääntyy.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuitenkin suurimmassa osassa autoja käytetään vielä normaaleja halogeenipolttimoita (H4, H3, H1 tai H7), joten kysymys on erittäin ajankohtainen suurelle joukolle autoilijoita."

Tapio Ketonen vastaa:

"Polttimoiden vaikeaan vaihdettavuuteen kiinnitettiin huomiota jo vuosikausia sitten. Niinpä viime vuosikymmenellä kaikkia moottoriajoneuvoja koskeviin ECE-säännöksiin lisättiin kohta, jossa vaaditaan, että polttimot pitää pystyä vaihtamaan autossa vakiovarusteisesti mukana olevillla työkaluilla. Tämän katsottiin riittävän, mikään valmistaja tuskin ryhtyy varustamaan autoa työkaluilla, joilla etupuskurin irrottaminen onnistuu.

Ongelmana vain on..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.