Moottorin vikakoodeja voi analysoida itse

06.01.2009 |
Moottorin vikakoodeja voi analysoida itse

Mitä tehdä kun auton kojelaudassa palaa moottorin toimintahäiriön merkkivalo (Check Engine)? Voiko tavallinen auton käyttäjä selvittää auton moottorin vian ilman että auto viedään merkkikorjaamolle?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jos autosi kojelaudan merkkivalo kertoo toimintahäiriöstä, ainoa ratkaisu ei suinkaan ole korjaamolle ajaminen. Toisin kuin uskotaan, monissa tapauksissa ongelman ratkaisu on löydettävissä käyttämällä vikakoodin lukijaa ja tietokonetta.Uusien autojen myötä on paljon puhuttu siitä, että enää ei itse voisi tehdä autollensa juuri mitään, vaan tarvitaan kalliita laitteita diagnosoimaan vikoja. Asia ei kuintenkaan ole näin.  Totta on, että ilman autoon kytkettävää vikojen diagnosointilaitetta vikojen selvittäminen on aika lailla arpapeliä. Onneksi viime vuosina teknologia on kehittynyt sen verran paljon, että nämä analysointilaitteistot ovat tuleet hinnoiltaan edullisiksi. Hyvää on myös se, että kaikissa vuoden 2000 jälkeen rekisteröidyissä autoissa on pakollisena OBD-liitäntä.Tämä liitäntä on standardimuotoinen tapa kytkeä vikadiagnoosilaitteisto autoon kiinni. Enää ei välttämättä tarvita autokohtaista laitetta. OBD-liitännän kautta saadaan paljon hyödyllistä tietoa auton moottorin toiminnasta. Autosta riippuen voidaan lukea mm. seuraavia tietoja:Informaatioi vioista, häiriöistä ja auton  toiminnoista- Moottorin vikakoodit (vakioidut koodit  ja merkkikohtaiset koodit)- Moottorin kierosnopeus- Laskennallinen kuormitusarvo- Jäähdytysnesteen lämpötila- Polttoainejärjestelmän tila- Ajoneuvon nopeus- Polttoaineseos- Imusarjan paine- Sytytysennakko- Imuilman lämpötila- Ilmamäärä- Kaasuläpän asento- Happianturin jännitteet- Polttoaineen paineMonasti etenkin vanhemmassa autossa suurimpia vikojen aiheuttajia ovat erilaiset sähkölaitteiden häiriöt ja viat. Usein ne  johtuvat sähköliittimien kosketushäiriöistä. Jos ne pystyy itse paikallistamaan, voi säästää huomattavia summia, koska ei tarvitse käydä korjaamolla. Hankittavan laitteiston hinta on rahoitettu jo yhden korjaamokäynnin kustannukset välttämällä.Mitä sitten tarvitaan, jotta auton moottorin vikoja voidaan analysoida? Edullisimmin pääsee liikkeelle hankkimalla kannettavaan tietokoneeseen kytkettävän OBD-lukijan. Eikä tietokonekaan ole välttämätön. Saatavilla on myös OBD-lukijoita, jotka kertovat vikakoodit suoraan lukijassa olevan näyttöön.Omakohtainen kokemusItse hankin pelkän OBD-lukijan internetissä tuotteitaan myyvältä yritykseltä. Havaitisin, että hinnat vaihtelevat huomattavasti tilauspaikasta riippuen. Koska pyrin mahdollisimman edulliseen hankintaan,  päädyin ELM327-merkkiseen vikakoodin lukijaan. Tilasin sen e-bayn kautta.ELM327 oli minun valintani, koska halusin hyödyntää lukijaa tehokkaasti kytkemällä sen kannettavaan tietokoneeseen.  Paketin mukana tuli kaikki tarvittavat kaapelit ja jopa ilmaisversio tarvittavasta ohjelmistosta. Nyt voin halutessani käyttää erilaisia ohjelmia vikakoodien lukemiseen.Ohjelmiston asennus tietokoneelle sujui hyvin mukana tulleiden ohjeiden perusteella.Sitten ei muuta kuin lukija kiinni auton OBD-pistokkeeseen. Tämä pistoke on yleensä auton kojelaudan alla. Kannattaa katsoa auton ohjekirjasta,  jollei pistoketta löydy helposti.Lukija osoitti heti hyödyllisyytensä. Laite näytti, että autossa oli ollut vika lämpötilatiedon lukemisessa. Tämä tieto selvitti minulle,  miksi muutaman kerran auton lämpomittari oli noussut aivan maksimiarvoonsa. Olin kuvitellut, että vika on lämpötilamittarissa, mutta se olikin itse anturin pistokkeessa. Näin säästin yhden korjaamokäynnin.Varsin pian ilmaisohjelma osoittautui riittämättömäksi sen rajattuen ominaisuuksien myötä. Niinpä hankin EasyOBD II -nimisen vikakoodien lukuohjelman. Tämä ohjelma tuntee yli 3000 vakioitua vikakoodia,  jotka se ilmoittaa tekstimuotoisena. Aina ei sekään riitä, mutta onneksi internetistä on löydettävissä lisäksi merkkikohtaiset ja mallikohtaiset vikakoodit.Vaikka itse ei pystyisikään korjaamaan moottorin vikaa, niin kyllä on huomattavasti helpompaa viedä autoa korjaamoon kun suunnilleen tietää mikä on vikana. Lisäksi auto menee katsastuksesta helpommin lävitse, kun tietää että pakokaasuarvot ovat kohdallaan.Mitä sitten laitteen hankinta maksoi?  Ainakaan kustannus ei ollut suuren suuri. Lukija maksoi 5 puntaa ja postikulut 12 puntaa. EasyOBD II -ohjelma maksoi 16 dollaria, joten loppujen lopuksi kustannukset jäivät pieniksi. Harrastajana en laske omalle ajankäytölleni hintaa.Hankintakustannukset sain välittömästi korvattua, kun sain selville,  miksi autoni lämpömittari aina silloion tällöin kylminä aamuina hyppäsi yhtäkkiä punaiselle. OBD-II lukijan avulla sain selville, että kyseessä on moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturin toimintahäiriö.Seuraavaksi ryhdyin tutkimaan, mistä siinä voisi olla kysymys. Osoittautui, että kysessä oli anturin liittimen kontaktihäiriö. Sen vuoksi lämpömittari sai  virheellisen tiedon todellisesta jäähdytysnesteen lämpötilasta. Vika oli helppo korjata, ja säästin välittömästi OBD-lukijan hankintakustannukset.Tuulilasin verkkotoimitus /Vj

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.