Näin ajat oikein – 5 vinkkiä

25.04.2014 | TL-verkkotoimitus
Näin ajat oikein – 5 vinkkiä

Ajotapa vaikuttaa auton elinkaareen ja huollon tarpeeseen.

Vaikka kaikkia ajotavoista johtuvia vikoja ei ratkaise mikään yksittäinen nyrkkisääntö, ratin takaa voi pidentää monen kovassa rasituksessa olevan osan elinkaarta muutamalla pikkumuutoksella.

”Varsinkin keväällä ajokelien parantuessa ja kesärenkaiden vaihdon jälkeen moni kuljettaja innostuu kokeilemaan aggressiivisempaa ajotyyliä, jossa autoa saatetaan äärirajoille", kertoo Autoasi-ketjun tekninen asiantuntija Juha Kiiskinen.

"Sporttisuudella on hintansa, sillä tämä tapa kuluttaa paljon energiaa ja panee siksi varsinkin auton jarrut koville.”

Kiiskinen listaa viisi vinkkiä viisaampaan ajoon.

Kiihdytä kerralla matkanopeuteen

Ennen vanhaan asiantuntijat ohjeistivat nostamaan nopeutta pitkän kaavan mukaan, hitaasti. Moottorin hyötysuhteen puolesta tämä ei kannata, sillä kone toimii energiataloudellisesti reippaassa mutta jouhevassa kiihdytyksessä. Auto kannattaa siis kiihdyttää esimerkiksi rampilta moottoritielle liittyessä tavoiteltuun määränopeuteen yhdellä, selkeällä kiihdytyksellä, jos vain liikennevirta ja ajo-olosuhteet sen sallivat. Itsehillintää ei toisaalta pidä unohtaa, eikä moottoria huudattaa, koska se pistää koneen koville.

Maalaisjärki säästää jarruja

Mitä kiivaammin jarruttaa, sitä enemmän jarrupalat tuottavat hukkalämpöä ja kuluvat. Reipas jarruttaminen hukkaa energiaa ja kasvattaa päästöjä. Paras tapa pidentää jarrujen käyttöikää on pitää tilannenopeus sellaisella tasolla, ettei jarrua joudu painamaan jatkuvasti kuin henkensä edestä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jarruja pitää kuitenkin myös muistaa välillä kokeilla, sillä hiljalleen jarruttelemalla ei saa selvää kuvaa siitä, toimivatko jarrut sataprosenttisesti. Kesän tullen on hyvä joskus liikenteen ulkopuolella kokeilla jarrujen purevuutta polkaisemalla ne lukkiutumisrajalle asti. Tämä on toimiva tapa varmistaa, että kaikki pyörät jarruttavat tasaisesti ja ABS reagoi kuten pitääkin.

Käytä vaihteita moottorityypin mukaan

Oikea tapa käyttää vaihteita riippuu paljon autosta. Vanhempien autojen kierroskoneita voi käyttää korkeilla kierroksilla rohkeammin – turboahdetuissa nykyautoissa taas kannattaa vaihtaa silmään isompaa vaihdetta aikaisemmassa vaiheessa.

Sammuttelu voi satuttaa starttimoottoria

Jos tietää pysähtyvänsä pitkiin valoihin, auton sammuttamalla voi säästää hieman polttoainetta. Monissa uusissa autoissa sammutusautomatiikka huolehtii tästä, kunhan kuljettaja vaihtaa vapaalle. Vanhemmissa autoissa on järkevämpää jättää virtalukko rauhaan, sillä varsinkin kaupunkiympäristössä auton jatkuva käynnistely rasittaa akun lisäksi pidemmän päälle myös starttimoottoria.

Temppuilu ei kannata

Kaikenlainen autolla temppuilu, kuten käsijarrukäännökset ja sivuluisussa ajaminen, on lähtökohtaisesti vaarallista, mutta myös haitallista autolle. Osia ei ole suunniteltu kestämään esimerkiksi ylimääräistä sivusuuntaista rasitusta pidemmän päälle, ja jarrujen lisäksi etenkin helat, puslat ja muut alustan osat ovat koetuksella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.