Näin kauan autojen kulutusosat kestävät

14.12.2013 | Fabian Hoberg / AMS
Näin kauan autojen kulutusosat kestävät

Autot eivät muutu ainoastaan koko ajan kalliimmiksi, vaan myös vanhemmiksi keski-iän kasvaessa. Modernit autot ovat kestävämpiä kuin koskaan ennen, ja hyvin hoidettuina ne kulkevat myös äärimmäisen pitkään ongelmitta.

Kuinka kauan auto kestää?

”Periaatteessa henkilöautojen pitäisi kestää 12-14 vuotta tai 250 000 kilometriä autoluokasta, moottorista ja vaihteistosta riippumatta”, Saksan autoklubin ADAC:n tekninen asiantuntija Carsten Graf sanoo.

Tämä koskee hänen mukaansa myös useimpia apulaitteita, kuten starttimoottoria, laturia, turboahdinta ja pumppuja.

”Nykyautoissa ei ole enää juuri eroja diesel- ja bensakoneen välillä”, asiantuntija toteaa.

Osien kuluminen riippuu kuskista

Auton kuljettajalla on suuri merkitys kulutusosien kestävyyden kannalta. Kulumista tapahtuu tosin kaikkialla, missä on kitkaa ja suuria lämpötilaeroja, mutta pienellä huolenpidolla ja hoidolla materiaalin kulumisen voi minimoida.

”Kaikkein tärkeintä on säännölliset huollot öljyn ja suodattimien vaihtojen kera, ja tämä koskee erityisesti dieselmoottoreita”, työnjohtaja ja autokorjaamon omistaja Jörg Berner Bonnista neuvoo.

Aina ei tarvitse käyttää kallista longlife-öljyä, kuten auto motor und sportin tekemä halpojen öljyjen testi osoitti.

”Pääasia on, että öljy on tuoretta ja voitelee kunnolla”, Berner sanoo.

Myös automaattivaihteiston öljyt pitäisi vaihtaa säännöllisesti ja vähintään 60 000 kilometrin välein. Dresdeniläinen työnjohtaja Holger Winter suosittelee öljynvaihtoa kerran vuodessa tai vähintään 15 000 kilometrin välein, ja parasta se on tehdä talvikuukausien jälkeen. Öljynkierrossa oleva kondenssivesi ohentaa nimittäin öljyä ja minimoi sen voitelukykyä, mikä aiheuttaa selvästi suurempaa kulumista.

”Monet asiakkaat ylittävät huoltovälit, koska rahat ovat vähissä. Se on kuitenkin lyhytnäköistä ajattelua. Mahdolliset vauriot huomataan vasta myöhemmin, ja niiden korjaaminen tulee sitten kalliiksi”, yksityisen autokorjaamon omistaja Jörg Berner sanoo.

Erityisesti hiilidioksidipäästöjä vähentävä nykyaikainen pakokaasujen takaisinkierrätys likaa moottoriöljyä voimakkaasti. Tämän myötä kerääntyneet hiukkaset voivat tukkia öljynkiertoa ja kampiakselin tuuletusta, mikä johtaa voitelun romahtamiseen ja moottorin nopeampaan kulumiseen. Myöskään öljynkiertoon liitetty turboahdin ei saa pidemmän päälle tarpeeksi voitelua, jolloin sen akseli pyörii kuivana. Erityisesti biodieselillä tankatut autot pitäisi aina ajaa lämpimiksi, jotta biodieselin lisäaine ja kondenssivesi katoavat moottorista täysin eikä mikään pääse ruostumaan. Lisäksi hiukkassuodattimet tukkeutuvat nopeasti lyhyillä matkoilla.

Varovaisuutta tarvitaan kylmän moottorin kanssa

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jopa modernit moottorit ja vaihteistot tarvitsevat jonkin verran aikaa ennen kuin täydet öljynpaineet ovat käytössä. Siksi käynnistämisen jälkeen pitäisi odotella vähän aikaa ja ajaa ensimmäiset kymmenen kilometriä ala- ja keskikierroksilla.

”Terveellisintä moottorille on pitkän matkan ajaminen mieluiten moottoritiellä 2500 kierroksella – siitä moottori tykkää”, Jörg Berner tietää.

Sitä vastoin erittäin nopeassa ajossa myös jarrut ja alusta rasittuvat moottorin lisäksi enemmän. Työnjohtaja antaa vielä yhden neuvon: tietynlainen ”kylmäksi ajaminen” tekee turbomoottoreille erityisen hyvää. Moottorin pitäisi saada käydä minuutin ajan tyhjäkäynnillä täysillä öljynpaineilla ja viilentyä pitkien kaasu pohjassa ajettujen pätkien jälkeen, jolloin ahdin on toiminnassa ja pyörii jopa 50 000 kertaa minuutissa.

Nykyautot ovat tänä päivänä paremmin tehtyjä ja luotettavampia kuin vielä 20 vuotta sitten, ja myös raaka-aineiden laatu on parantunut asiantuntijoiden mielestä. Ruostesuojan suhteen olemassa on kuitenkin edelleen heikkoja kohtia erityisesti lokasuojissa, alustassa, jousissa ja akseleissa. Joissakin automalleissa ongelmia aiheuttavat varovaisesta ajotavasta huolimatta jo 30 000 kilometrin jälkeen aikaisessa vaiheessa väljiksi käyneet kallistuksenvakaajat tai kuluneet pallonivelet, koiranluut ja tukivarret 80 000 kilometriä ajetuissa autoissa.

Useimmat modernit akselit tarjoavat nykyään paljon dynamiikkaa ja mukavuutta, mutta ne ovat harvoin kestäviä. Puhki ruostuneiden ja murtumavaarassa olevien jousien kaltaisia ongelmia esiintyy nykyään jo kuuden vuoden ikäisissä autoissa.

”Akseleista on tullut heiveröisempiä ja vähemmän tukevia”, Berner sanoo.

Lisäksi kaksoiskytkinvaihteistot eivät ole yhtä kestäviä kuin tavalliset momentinmuunninautomaatit – taksikuskeille tämä on vähän liiankin tuttu ongelma.

Kun 20 vuotta sitten esiintyi vielä usein ongelmia palaneiden kannentiivisteiden ja kuluneiden nokka-akseleiden sekä kytkinten kanssa, nykyään korjaamoita työllistävät lähinnä sähköongelmat.

”Elektroniikan lisääntymisen myötä autoista on tullut vikaherkempiä”, Winter sanoo.

”Sitä vastoin polttimoiden, akkujen, sytytystulppien, pyyhkimensulkien tai myös iskunvaimentimien kaltaiset kulutusosat kestävät moderneissa autoissa paljon pidempään kuin aiemmin. Ajotavasta riippuen jarrupalat pitää vaihtaa 80 000 kilometrin ja kytkin vasta noin 150 000 kilometrin jälkeen”, 58-vuotias työnjohtaja Dresdenistä kertoo.

Ilmastointilaitteet tarvitsevat huoltoa

Ilmastointilaitteet ovat puutteellisesti huollettuina vikaherkkiä, ja tämän vuoksi Jörg Berner neuvoo poistattamaan kylmäaineen ja täyttämään kompressorin vähintään kolmen vuoden välein. Näin laitteen liikkuvat osat saavat jatkuvasti tarpeeksi voitelua, ja auton sisätilat viilenevät hyvin. Jos haluaa säästää ilmastoinnin huollossa ja kunnostamisessa, voi käyttää vapaita korjaamoita eikä tarvitse pelätä valmistajan takuun häviämistä. EU:n oikeuskäytännön mukaan on samantekevää, onko huolto teetetty merkkiliikkeessä vai vapaalla korjaamolla, ja tämä koskee myös takuun alaista aikaa. Tärkeää on ainoastaan se, että työ tehdään valmistajan määräämän huoltosuunnitelman mukaisesti ja autoon laitetaan valmistajan hyväksymiä osia. Takuutyöt, tuotteessa olevan vian korjaukset ja takaisinkutsusta johtuneet työt pitää tosin tehdä merkkikorjaamoilla.

Jotta autoa ei tarvitsisi viedä ennalta suunnittelemattomasti korjaamolle, asiantuntijat suosittelevat hellävaraista huolenpitoa. Työnjohtaja Berner toteaa: ”Tärkeää on, että autosta pidetään säännöllisesti huolta. Autohan ei voi mitään sille, jos se hajoaa – yleensä se on kuskin vika”.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.