"Onko todellakin niin, että tämä on mahdotonta vai onko se mahdotonta vain merkkihuollossa?"

11.04.2014 | TL-verkkotoimitus
"Onko todellakin niin, että tämä on mahdotonta vai onko se mahdotonta vain merkkihuollossa?"

Miksei huolto suostu korjaamaan mittarivirhettä tai kaukovaloautomatiikkaa?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Auton moottoreihin tarjotaan enemmän ja vähemmän hyväksyttyjä uudelleen ohjelmointeja, joilla luvataan lisää tehoa ja vähemmän kulutusta. Moottorin ja apulaitteiden säätöjä voi siis ohjelmoida uudelleen. Ei siitä sen enempää, mutta miten muuten autoa voisi parantaa jälkikäteen hienosäätämällä.

Valitin huollossa vuoden vanhan BMW:n merkittävää mittarivirhettä, mutta asialle ei muka voi tehdä mitään. Miksei voi? Eihän siellä ole enää mitään vaijeria ja sen välitystä, vaan sähköaivolle on kerrottu, että jos sisällä on tämä vaihde ja tämä kierrosluku, niin näytä tällaista lukemaa. Jos tällainen lukema on saatu ohjelmoitua, niin onhan ihme, jos sitä ei saa ohjelmoitua uudelleen.

Kyseisessä autossa on myös ns. kaukovaloassistentti, joka on niin herkkä, ettei juuri pitkiä valoja suostu käyttämään koskaan, koska on joko liian valoisaa, jossain palaa katuvalo tai jossain kilometrin päässä loistaa vastaan tulevan ajovalot tai samaan suuntaan ajavan takavalo. Tämä herkkyys on jossain säädetty, mutta huollossa sitä ei voi muuttaa. Ei voida vai ei haluta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Toisessa autossamme, Renault-merkkisessä on 6-portainen automaatti. Kutosen saa pysymään päällä käsin vaihtamalla noin 90:n nopeudesta alkaen ja auto jaksaa sillä hyvin mennä. Automaattiasento ei kuitenkaan suostu kytkemään kutosta ennen 110 km/h:n mittarinopeutta. Kutonen ei ole siis ole käytössä kuin moottoritiellä ja talvella ei sielläkään. Turha varuste. Huollon mukaan vaihtamisajankohtaa ei pysty muuttamaan. Onko todellakin niin, että tämä on mahdotonta vai onko se mahdotonta vain merkkihuollossa?"

Tapio Ketonen vastaa:

"Autojen valmistajat määrittelevät aika tiukasti ne asiat, joihin heidän mielestään huolloissa pitää päästä vaikuttamaan. Ilmeisesti nuo luettelemasi kohdat ovat kaikki sellaisia, että valmistaja on suuressa viisaudessaan päättänyt niiden olevan hyvin vain ja ainoastaan tehtaan asetuksilla.

Moottorinohjausjärjestelmiin tarjottavat uudelleen ohjelmoinnit ovat yleensä valmistajista riippumattomien tahojen tuotteita. Jokin taho on hakkeroinut ohjelmoinnit ja muutellut niitä mielestään paremmiksi. Yleensä..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.