Onko turboahdin nykyautoissa kulutusosa?

26.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Onko turboahdin nykyautoissa kulutusosa?

Lukijaamme on askarruttanut turbojen kestävyys nykyisissä pienissä bensiinimoottorisissa autoissa.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysmys:

Onko turboahdin nykyautoissa kulutusosa?

Netissä on virinnyt keskustelua pienten bensakoneiden turboahtimen kestävyydestä. Aiheen keskusteluun antoi eräs toinen lehti 60 000 km:n kestotestin jälkeen, autona sama kuin Tuulilasin kestotestissä: VW Golf 1.4 TI 103 KW ACT. Turbon toiminta antoi aihetta sen verran, että se vietiin ammattifirman tutkittavaksi.

Sieltä tuli analyysin jälkeen kommenttia, että pienten bensakoneiden turbot joutuvat koville, koska ahtopaine ja ahtimien pyörintänopeudet ovat kasvaneet. Kun tähän lisätään pitkät öljynvaihtovälit, saattaa turboissa esiintyä kulumista jo melko lyhyen ajomatkan jälkeen.

Kova rasitus näkyi selvästi aksiaalisuuntaan voimia vastaanottavassa painelaakerissa. Öljykalvo oli päässyt rikkoutumaan ja ylikuumentuneessa laakerissa havaittiin kulumista. Laakerin selvät kulumisjäljet osoittivat, että öljykalvo on pettänyt kovan rasituksen alla.

Aksaalisuunta ei ole kovin suuri, mutta koska pyörintänopeus tuottaa paljon lämpöä, joka ohentaa öljyä ja yhdessä mahdollisten moottoriöljyn polttoaineen jäämien kanssa seuraa öljykalvon pettäminen. Kuluminen johtuu siis pitkien öljynvaihtovälien, suuren ahtopaineen ja todella korkean pyörintänopeuden yhteisvaikutuksesta. Mustaa öljykarstaa löytyi turbiinipyörän juuresta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Eli mitä tästä pitää ajatella? Viimeisimmässä numerossanne testasitte Peugeot 308:n 3-sylinteristä uutta kolmipyttyistä bensaturboa, josta totesitte: 240 tuhatta kierrosta minuutissa on 308:n turboahtimen käyntinopeus.

Tullaanko Ketosen lempiaiheeseen, eli ei haittaa, vaikka öljyjä vaihtaa huoltosuosituksia tiheämmin, paitsi että VW-koneissa tuntuu kulumisen myötä öljy muutenkin vaihtuvan. Olisiko sillä vaikutusta turbojen hurjiin kierroksiin. LL-öljyt yleensä 5W-30 viskositeetiltaan. Puolitin omassa 1.2 TSI VW Beetlessä öljynvaihdon 15 000 km:iin/vuosi. Siirryin tavallisiin 5W-40 öljyihin.

Voiko paksumpi kuuman pään luokitus parantaa tilannetta? Ja lopulta, turboanalyysissä todettiin, etteivät kulumat ole kovin suuria, joten mennäänkö ilman korjausta koneen kanssa tappiin saakka, vai pitääkö turbo vaihtaa jossain vaiheessa? Muuten, onko eroa dieselien turboihin?

Ketonen vastaa:

Turboahdin on muiden moottorin osien tavoin kuluva osa. Käytössä näihin osiin tulee ennen pitkää jonkinlaisia kulumisen merkkejä. On aika mahdotonta sanoa 60 000 km aikana syntyneiden pienten kulumajälkien perusteella, miten pitkään turbo käytännössä kestää.

Jäljethän ovat voineet syntyä jo aivan alkuvaiheessa, ja tämän jälkeen ei sitten olekaan tapahtunut mitään. Jos tuo samainen turbo avattaisiin 360 000 km jälkeen, saattaisi hyvinkin olla, ettei sinne ole syntynyt oleellisesti pahempia vaurioita...

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.