Ovatko tehtaiden ilmoittamat kulutuslukemat pelkkää huijausta?

19.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Ovatko tehtaiden ilmoittamat kulutuslukemat pelkkää huijausta?

Polttoaineen viralliset kulutusmittaukset ja niiden hyvin vähän todellisuutta vastaavat arvot ovat askarruttaneet erästä lukijaamme.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

Valvooko kukaan kulutustestejä?

Autojen EU kulutuksista on jankutettu toki riittämiin, mutta tässä ei ole kysymys labratestin ja todellisuuden erosta vaan siitä, että on vaikea ymmärtää miten lukemat on edes labrassa saatu aikaiseksi.

Kun joskus 2000-2008 autotehtaat heräsivät asiaan ja optimoivat kulkupelit testiin sopiviksi, niin viralliset lukemat putosivat roimasti. Mutta kuitenkin, esim edellinen autoni (vm 2009) oli sellainen, että kun ajeli likimain niitä nopeuksia mitä EU-testikäyrässä on, niin kyllä ne kulutukset myös toteutui, jopa se maantielukema.

Mutta nyt autoni (A4 Avant 2.0 TSFI Quattro Stronic, 2014, ajettu 14000) on sellainen että minkäänlaisella ajolla ei pääse lähellekään virallisia lukemia, (matka:5.9, yhd:6,9). 7,3 l/100 tuntuu olevan ehdoton minimi. Nopeuden alentaminen 70 alemmaksi ei vaikuta mitenkään. Kerran talvirenkailla ja talvinopeuksilla myötätuuleen sain 7,2 litraa ulos, mutta paluumatkalla samalla vauhdilla oli 8,3.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kiinnostaisi seuraavat asiat, on joo monta, mutta erillinen kiitos jokaisesta vastauksesta.

  • Testaavatko tehtaat autonsa omassa labrassa, vai onko joku sertifioitu laitos?
  • Onko testiraportit julkisia, mistä niitä saa?
  • Testataanko todella ihan jokainen malli (Audilla tosi monta), vai testaavatko vain etuvedon pienellä koneella ja käyttävät "kokemusperäistä kerrointa" muille?
  • Miten testissä huomioidaan ilmanvastus, testihän on rullien päällä, eikös olekkin?
  • Kuinkahan hyvin dynamometrin rullat pystyvät tasaamaan kuorman nelivedolle, tuossahan on jatkuva 40%/60% päällä, vai meneeköhän taka akselin rulla vapaasti?
  • Minkähänlaista polttoainetta käyttävät bensiiniautoihin, 95E10 vai joku erikoistehokas?
  • Onko joku muu uusi kikka, jolla uusimmat autot saavat näitä superpieniä lukemia?
  • Eikö ole mitään keinoa tarkastuttaa missään, periaatteella häviäjä maksaa testin?
  • Eikö mikään laitos missään maassa ylipäätänsä tee pistotestejä näille tuloksille?

Ketonen vastaa:

Mittaustapa on määritelty direktiivissä, ja mittaus tapahtuu laboratoriossa dynamometrillä. Mittauspaikkana pitää olla hyväksytty laboratorio. Ymmärtääkseni suurten autonvalmistajien omillakin laboratorioilla on viralliset hyväksynnät. Laboratoriot ovat tarkassa valvonnassa, joten niiden tulokset kyllä ovat oikeita. Väärennetyt tulokset johtaisivat oikeuksien menettämiseen, joten niihin ei ole varaa.

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.