Rengasvalmistaja neuvoo: "Vaihda etu- ja takarenkaiden paikkaa 8 000 kilometrin välein"

10.06.2014 | TL-verkkotoimitus
Rengasvalmistaja neuvoo: "Vaihda etu- ja takarenkaiden paikkaa 8 000 kilometrin välein"

Kun kesätiet kutsuvat lomailijaa, on syytä tarkastaa auton ja etenkin renkaiden kunto ja tehdä mahdolliset huoltotoimenpiteet hyvissä ajoin.

Paitsi rengaspaineet ja urasyvyys, myös renkaiden nopeusluokka ovat tarkastuslistalla – etenkin Euroopan pikateistä haaveileville.

Autolomalle ei kannata suunnata suin päin, vaan valmistautuminen tulisi aloittaa jo pari–kolme viikkoa ennen starttia renkaiden kunnon tarkistamisella. Näin huoltotoimenpiteille jää riittävästi aikaa. Jos renkaita pitää uusia, niiden tilaaminen ja toimittaminen vie rengasliikkeeltä tovin.

Renkaista tulisi tarkistaa ovatko niiden sisä- sekä ulkopinnat siistit ja näkyykö renkaissa epänormaaleja patteja, halkeamia tai pistoja.

Vararengas jää usein tarkastamatta, sillä se makaa tavallisesti takakontissa kaiken roinan alla. Siinäkään ei saisi näkyä halkeamia tai lohkeamia, ja siinä tulee olla tarpeeksi ilmaa.

Urasyvyys

Renkaiden uran syvyyteen tulee kiinnittää huomiota jo ennen kesälomakautta, sillä pitkällä autoreissulla rengas kuluu entisestään, jolloin rengas on herkempi esimerkiksi pistoille. Urasyvyys vaikuttaa suuresti turvallisuuteen esimerkiksi vesisateella: Auto, jonka renkaiden urasyvyys ei ole riittävä, lähtee helpommin vesiliirtoon.

Lain mukaan urasyvyyden tulee olla ajoneuvon kesärenkaissa renkaiden pääurissa vähintään 1,6 millimetriä.

"Käytännössä tämä on liian vähän. Turvallinen urasyvyys on noin neljä milliä", Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sanoo.

Asuntovaunun renkaita tarkistettaessa pitää huomio kiinnittää urasyvyyden lisäksi renkaiden muuhun kuntoon. Usein vaunua seisotetaan verrattain paljon, ja vaikka renkaiden urasyvyys pysyy hyvällä tasolla, vaunun renkaat kovettuvat niiden ikääntyessä, noin 5‒10 vuodessa. Kovettuneet renkaat ovat alttiita pistoille, viilloille ja halkeamille. Turvallisuuteen liittyen myös märkäpito heikkenee renkaan kumisekoituksen ikääntyessä.

Renkaiden kuluminen

Lomatarkistuksen yhteydessä kannattaa varmistaa, että renkaat ovat tasaisesti kuluneet.

Tasaisesti kuluneet renkaat lisäävät ajoturvallisuutta.

Jos rengas kuluu esimerkiksi sisä- tai ulkoreuna edellä, jotain on vialla.

"Vetorenkaat kuluvat noin kaksi kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät", neuvoo Morri.

"Ihmiset usein soittavat kysyäkseen, onko heidän autossaan jotain vikaa, kun renkaat kuluvat keskipinta edellä. Yleisesti vetorenkaat autossa kuluvat juuri näin. Siksi suosittelen vaihtamaan etu- ja takarenkaiden paikkaa aina kahdeksan tuhannen kilometrin välein."

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Riippuen siitä, missä päin maailmaa autolomaa suunnittelee viettävänsä, kannattaa muistaa renkaiden kulumisen vaihtelut eri leveysasteilla. Kulumisvaihtelu johtuu ajoalustasta, tien profiilista, lämpötilasta, nopeudesta yms.

Paineet

Rengaspaine vaikuttaa suoraan ajettavuuteen ja ajoturvallisuuteen.

Oikea rengaspaine säästää myös polttoainetta alentuneen vierintävastuksen myötä.

Autolomalle lähdettäessä auto on yleensä takakontista kattotelineisiin asti täynnä matkatavaraa. Siksi renkaisiin kannattaa säätää täyden kuorman paineet, eli noin 3,0‒3,2 baria. Normaalipaineet ovat noin 2,5 baria.

Renkaiden nopeusluokka

Auton rekisteriotteessa kerrotaan, minkä nopeusluokan renkaat autoon sopivat.

Autonvalmistajat määrittelevät rengaskoon ja nopeusluokan vastaamaan auton rakenteellista huippunopeutta ottaen huomioon alustan ja renkaan yhteensopivuuden.

Jos rakenteellinen nopeus on esimerkiksi 212 km/h, ei EU-säädösten mukaan autoon saa asentaa H-nopeusluokan renkaita, joiden maksiminopeus on 210 km/h.

Eli renkaat eivät voi olla nopeusluokaltaan alle autolle määritellyn rakenteellisen maksiminopeuden. Silti Suomen ajoneuvoasetuksessa on erivapaus joka sallii tällaisten renkaiden käytön, mikäli siitä ilmoitetaan kojelautaan liimattavassa tarrassa tai kilvessä.

"Käytännössä näitä tarroja tai kilpiä ei autoissa näy", Morri toteaa.

Euroopassa tämä ei mene läpi. Esimerkiksi Saksassa renkaiden nopeusluokan tulee vastata rekisteriotteessa ilmoitettua luokkaa. Jos näin ei ole, kuljettajan lomakassaan voi ilmestyä lovi sakon muodossa.

Euroopan autobaanoille ei kannata lähteä ilman vararengasta ja tunkkia. Vaikka työavaimen voi jättää kotiin, mutteriavain ja lukkomutteriavain on syytä pakata lomalle mukaan. Varoituskolmion on syytä löytyä takakontista. Autoissa, joissa ei vararengasta ole varustuksessa lainkaan, on syytä tarkistaa renkaan paikkausvälineistön mukana olo.

"Moni unohtaa turvaliivin. On fiksua vetää se päälleen, kun aikoo puuhailla jotain auton vieressä tuolla baanoilla", Morri muistuttaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.