Skoda-liike antanut väärä tietoa asiakkaalleen – autoa ei muka saa ruostesuojata

02.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Skoda-liike antanut väärä tietoa asiakkaalleen – autoa ei muka saa ruostesuojata

Skodan merkkiliike on antanut ristiriitaista tietoa auton ruostesuojauksesta lukijallemme. Myös DSG-vaihteiston öljyt askarruttavat.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

Skodan ruostesuojaus ja 7-portainen dsg kaksoiskytkin automaattilaatikon vaihteistoöljynvaihto

Minulla on Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG vm. 2009 ajettu 80000 tkm ja Skoda Fabia Combi 1,4FSI vm. 2007 ajettu 103 000 tkm. Miten on Skodien ruostesuojausten laita, kun merkkiliikkeessä sanoivat kun kysyin, että pitääkö auton alusta ruostesuojauttaa, niin vastaus oli, että korin 12-vuoden puhkiruostumattomuustakuu raukeaa, jos auton alusta ruostesuojataan?

Ruostesuojauksia tekevät liikkeethän nimenomaan mainostavat, että ruosteenestokäsittely ei katkaise auton koritakuuta, että ketä tässä pitäisi oikein uskoa? Merkkiliikkeen mukaan riittää, kun alusta tarkastetaan merkkiliikkeessä 30 000 tuhannen välein ja tarvittaessa korjataan? Riittääkö tosiaan maahatuojalla/tehtaalla tehty ruostesuojaus 12-vuoden ajan alustan ruostumatta, ottaen huomioon Suomen olosuhteet? Onko Skodissa täyssinkkikori mm. Skoda Octavia Combissa vm.2009 ja Skoda Fabia Combissa vm.2007?

Mitenkä sitten VW:n 7-portaisen DSG kaksoiskytkinautomaatin vaihteistoöljyjen vaihtotarve, kun merkkiliikkeessä sanoivat, että niitä ei tarvitse vaihtaa koko auton elinikänä, eikä he ryhdy niitä vaihtamaan, koska sitä ei ole huoltoohjelmassa, 6-portaisella DSG:llä se sen sijaan on?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kävin sitten tiedustelemassa samaa asiaa Vianorilta ja heidän järjestelmästä ei lyödy edes sopivia öljyjä 7 portaiseen vaihteistoon? Eihän mitkään öljyt ole ikuisia ja olen kuullut, että näissä DSG-vaihteistoissa on ollut ongelmia ja onkohan se johtunut öljyjen vaihtamisista vai vaihtamatta jättämisistä? Jos ja kun ne öljyt pitää vaihtaa, vaihdetaanko ne suodattamalla, eli laskemalla öljyä vaidelaatikon läpi niin kauan, että mahdolliset epäpuhtaudet tulevat pois? Uusi DSG vaihdelaatikko maksaa kuulemma 5000 euroa?

Ketonen vastaa:

Missähän päin on sellainen Skoda-liike, jossa asiakkaille valehdellaan noin törkeästi päin naamaa?

Takuu ei raukea ruosteeneston takia, sen on Kuluttajaviraston lakimies vahvistanut, ja asian myöntävät myös maahantuojat, jotka takuuasioista vastaavat yhdessä valmistajan kanssa. Takuun voimassaolon edellytys on, ettei koriin ole ruosteenestossa tehty uusia reikiä, mutta kyllähän sen näkee tyhmempikin, jos ruostuminen on lähtenyt alkuun poratusta reiästä. Takuu ei liioin korvaa, jos ruoste alkaa kiveniskemästä tai muusta ulkopuolelta tulleesta kolhusta. Se korvaa vain sisäpuolelta alkaneen ruostumisen.

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.