Tee se itse: Ilmamassamittarin puhdistus

01.10.2009 |
Tee se itse: Ilmamassamittarin puhdistus

Eikö autosi suorituskyky ole enää ennallaan? Yksi syy voi nykyaikaisissa autoissa olla ilmamassamittarin likaantuminen. Onneksi aina ei tarvita uutta ilmamassamittaria, vaan monesti riittää anturin puhdistus.

Tuntuuko autosi tehottomalta tai ilmeneekö käyntihäiriöitä aina silloin tällöin? Syy voi olla likaantuneessa ilmamassamittarissa (MAF = Mass Air Flow).

Ilmamassamittari

Milloin auton ilmamassamittari on sitten  likainen?

Yleensä likaisuutta on varsin hankala havaita, koska ilmamassamittarin likaantuminen aiheuttaa auton suorituskyvyn heikkenemisen vähitellen. Auton moottorin vikadiagnostiikka ilmoittaa ilmamassamittarin virheellisestä tiedosta vasta, kun mittari on rikkoutunut eikä anna enää ilmamassatietoja. Vikaantuminen johtuu yleensä ilmamassamittarin liiallisen likaantumisen aiheuttamasta kuumalangan katkeamisesta.

 Ilmamassa-anturi

Ilmamassamittarin ikää voidaan pidentää puhdistamalla se säännöllisesti esimerkiksi vuoden välein riippuen ajetuista kilometreistä.

Joissain automerkeissä massamittarin vaihtotarve on 100 000  – 150 000 kilomerin välein. Usein kuitenkin moottorin suoritusarvot heikkenevät huomattavasti jo ennen tätä. Joskus jo 70 000 kilometrin jälkeen puhdistamisella on havaittavia muutoksia auton moottorin käyttäytymiseen.  Esimerkiksi kaasupolkimeen reagoiminen paranee. Mikäli autossa käytetään moottorin ilmansuodattimina vapaavirtaussuodattimia,  silloin puhdistustarvetta ilmenee useammin. 

Massamittarin on varsin kallis osa. Sen hinta on yleensä yli 100 euroa. Joissain automerkeissä ilmamassa-anturit maksavat jopa 400 euroa. Puhdistamisella voi siis säästää huomattavia summia.

Puhdistuksessa tarvittavat työkalut ja puhdistusaine

Puhdistaminen on varsin yksinkertainen toimenpide.

  • Etsitään auton moottoritilasta massailmamittari, joka sijaitsee moottori-ilmanpuhdistimen ja moottorin välisessä ilmakanavassa.
  • Ilmamassamittarin irrotetaan ilmanpuhdistimesta ruuvimeisselin avulla.
  • Tämän jälkeen tarvitaan torx-avaimia itse mittarin irrottamiseen mittarirungosta.

Torxin tyyppi kannattaa tarkistaa ennen toimenpiteeseen ryhtymistä, sillä joissain autoissa on käytetty harvinaista 5-sakaraista torx-ruuvia anturin kiinnittämisessä mittarin runkoon. Tätä avainta ei ole saatavilla normaaleista varaosaliikkeistä eikä sitä löydy tavallisista työkalusarjoista.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Irroitettu ilmamassamittari

Ilmamassa-anturi irrotettuna mittarin rungosta.

  • Irrottamisen jälkeen ei muuta kuin suihkutetaan puhdistusainetta mittarin anturikohtiin runsaasti.  CRC-tuotteista  (Air Sensor Clean) löytyy juuri tähän tarkoitukseen tarkoitettu puhdistusaine. Puhdistuksessa kannattaa olla huolellinen, ettei riko herkkää kuumalankaa.
  • Puhdistuksen jälkeen ei tarvita muuta kuin irrotettujen osien takaisin asentaminen. Takaisin asennuksessa pitää olla huolellinen, että kaikki liitokset tulevat tiiviiksi.

Ilmamassamittari asennettuna takaisin paikoilleen

Ilmamassamittarin asentamisen yhteydessä joudutaan avaamaan myös ilmanpuhdistinkotelo. Samalla kannattaa tarkistaa, missä kunnossa moottorin ilmanpuhdistin on ja tarvittaessa vaihtaa se uuteen.

Puhdistettu ilmansuodatin. 

Lisätietoja ilmamassamittarista löytyy autowikistä.

Wikipedia antaa aiheesta tietoa englanniksi

Vielä tarkempaa tietoa antaa Kevin Sullivanin Autoshop 101-sivusto.

 TL-verkkotoimitus /Vj

IMG_7382Ilmamassamittari irrotettuna.

IMG_7109

Mittari asennettuna

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.