Varo ettet tule huijatuksi huollossa – tähän lankeaa puolet autoilijoista

29.04.2014 | TL-verkkotoimitus
Varo ettet tule huijatuksi huollossa – tähän lankeaa puolet autoilijoista

Peräti 45 prosenttia suomalaisista autoilijoista olettaa, että huollossa on käytettävä automerkin omia varaosia, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy.

Tieto ilmenee Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen selvityksestä.

Noin kolmannes autoilijoista elää harhaluulossa, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy.

Yli kolmannes autoilijoista kokee saaneensa tällaista virheellistä informaatiota autokauppiaalta tai merkkihuollosta.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys selvitti autoilevien suomalaisten käsityksiä autohuollon ja varaosien vaikutuksista auton takuuseen. Tutkimuksen mukaan:

1. Noin kolmannes suomalaisautoilijoista luulee, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy. Naiset luulevat näin useammin kuin miehet ja nuoret useammin kuin vanhemmat. 38 prosenttia autoilevista naisista uskoo, että auto tulee huollattaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta takuu säilyy.

2. Viidenneksen mielestä huollot (muu kuin määräaikaishuolto) tai korjaukset tulee suorittaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy.

3. Peräti 45 prosenttia olettaa, että on käytettävä automerkin omia varaosia, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy.

4. Yli kolmannes (35 %) suomalaisautoilijoista kokee saaneensa joko autokauppiaalta tai merkkihuollosta informaatiota, jonka mukaan takuu säilyy vain, jos auto huolletaan valtuutetussa merkkiliikkeessä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

5. Yli kolmannes (34 %) suomalaisautoilijoista kokee saaneensa joko autokauppiaalta tai merkkihuollosta informaatiota, jonka mukaan takuu säilyy vain, jos huollossa ja korjauksissa käytetään automerkin omia varaosia.

Valinnanvapaus

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman autonvalmistajan antaman takuun raukeamista. Saman asetuksen mukaan auton takuu ei raukea, vaikka varaosina ei käytetä autovalmistajan merkkiä, kunhan varaosa täyttää valmistajan määrittämät laatukriteerit.

Alkuperäinen asetus annettiin vuonna 2002. Vuonna 2010 annettiin uusi asetus, joka vastaa pääosiltaan aikaisempaa asetusta, mutta on tiukempi ja yksiselitteisempi. Vuonna 2010 annettu ryhmäpoikkeusasetus on voimassa vuoteen 2023 asti.

Ryhmäpoikkeusasetuksen tavoitteena on kilpailun lisääminen ja auton huolto- ja korjauskustannusten merkittävä alentaminen.

”Oikea tieto kuluttajan oikeuksista takuuaikana ja autoa huollettaessa on terveen kaupankäynnin perusedellytys, mutta tutkimustulosten mukaan tässä näyttäisi vielä olevan paljon tehtävää", toteaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen.

"Kuluttajan valinnanvapaus on tärkeä osa markkinoiden toimivuutta ja siksi kaikkien eduksi."

Huhtikuussa 2014 toteutettuun tutkimukseen vastasi 1 044 18–70-vuotiasta autoilevaa suomalaista, joista 97 prosentilla oli oma auto ja kolmella prosentilla työsuhdeauto.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.