Viimasuoja on näppärä, mutta varo nollakelejä!

25.11.2014 | TL-verkkotoimitus
Viimasuoja on näppärä, mutta varo nollakelejä!

Talvi on täällä taas.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Mitä on toimittaja mieltä viimasuojasta auton keulassa? Kovia pakkasia odotellessa olen miettinyt noiden hyötyjä. Täällä pohjoisessa pitkää pätkää ajellessa, kun oli vielä pakkasia, huomasin vw boran kytkimen huomattavasti jäykistyvän ajossa. Voiko tuo viima sen aiheuttaa? Voiko viima tehdä huonoa esim. ohjaustehostimelle? Eihän tuo iso kustannus ole itse tehdä vaikka banaani laatikosta. Ennen vanhaan noita on varmaan ollut enemmänkin. Muistan isäukolla aikanaan metsäkoneen kuljetus lavetissa F88 volvossa oli oikein nahkainen suoja, jossa vetoketju jota voi sitten tarpeen mukaan säädellä. Ja taisihan armeijan uaz maastoautossa olla kaihtimetkin."

Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Kyllähän moottori ja myös sisätilat lämpenevät paremmin ja nopeammin, jos lämpöä karkaa vähemmän suoraan moottorin ulkopintojen kautta. Kovalla pakkasella keulaan voi laittaa aika tiiviitkin peitteet, mutta nollakelillä pitää olla tarkkana, ettei moottori pääse kuumenemaan liikaa.

Joihinkin autoihin myytävissä viimasuojissa tuota vaaraa ei ole, mutta eipä aina ole sitä hyötyäkään. Jos suojalla peitetään puskurin yläpuolella oleva pieni maski ja puskurin alle jää valtavan kokoinen ilmanottoaukko täysin avoimeksi, viimasuojaan laitetut rahat menevät käytännössä täysin hukkaan.

Etenkin vanhemmissa..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi Ketoselle kysymyslomakkeella.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.