Ford Mondeo käytettynä

24.11.2004 |
Ford Mondeo käytettynä

Mondeon nykymalli on saavuttanut kolmen vuoden iän, ja niitä alkaa olla mukavasti tarjolla myös käytettyinä. Auto on tilava ja mukava – sekä suhteellisen ongelmaton myös käytettynä.

Nykyinen Mondeo esiteltiin vuonna 2000. Sen muotoilun määritteli pari vuotta aiemmin Focuksessa esitelty kulmikkuuden ja kaarevien muotojen yhdistelmä.

Uudistuminen ei jäänyt pelkkiin muotoihin. Myös voimapuoli uudistui: Zetec-moottorisarja sai tehdä tilaa Durateceille. Merkittävimpiin uudistuksiin kuului ketjukäyttöinen jakopää. Edellisen Mondeon moottorivalikoima alkoi 1,6-litraisesta. Uudesta mallista tämä pienin versio jätettiin pois. 1,8-litrainen moottori tuli tarjolle sekä 81 että 110 kW tehoisena. Syksyn 2003 malliuudistuksessa tarjolle tuli myös bensiinin suorasuihkutuksella varustettu versio SCi, jonka teho on 96 kW. Kaksilitraisen teho on 107 kW.

Bensa-V6 oli alun perin 2,5-litrainen, mutta myyntiin tuli vuonna 2002 myös kolmilitrainen ST220. Diesel tuli alun perin kaksilitraisena, toki suoraruiskutuksella mutta perinteisellä ruiskutuspumpulla varustettuna. Vuoden 2001 lopulla rinnalle tuli sama moottori varustettuna yhteispaineruiskutuksella. Samalla teho nousi 66:sta 85 kilowattiin.

Mondeon tyyppivioista on julkisuudessa kerrottu tavallista enemmän. Esiin ovat nousseet ennen kaikkea vetoakselien sisänivelet. Niistä pääsevät rasvat ulos ja tilalle tulee kuraa. Nivelet kuluvat siis tavallista nopeammin. Aluksi Ford torjui takuuvaatimukset, mutta nyt suhtautuminen on muuttunut. Sama ongelma on kiusannut myös Ford Focusta, ehkäpä vielä pahempana.

Myös ruoste on tuottanut ongelmia. Ovipeltien taitesaumojen tiivistysmassa on tarttunut peltiin huonosti, ja alle on päässyt syntymään ruostetta. Näitäkin vaurioita on korjattu takuuna paljon virallisen takuuajan jälkeen, koska kyseessä on virhe valmistusprosessissa.

Vähemmän on kerrottu ovisaranoiden heikkoudesta. Kokemustemme mukaan kuitenkin kuljettajan ovi alkaa roikkua jo varhaisessa vaiheessa saranoiden kulumisen takia niin, että oven sulkeminen ei tahdokaan ensi vedolla onnistua.

Myös takajarrujen ongelmista on kerrottu kovin vähän. Takajarrut pyrkivät ryytymään, jarrut alkavat hangata, mikä johtaa kuumenemiseen ja ennenaikaiseen kulumiseen. Toimiakseen hyvin ne kaipaavat herkistystä pari kertaa vuodessa.

Maahantuojan viralliset lausunnot vioista ovat tietenkin juristien muotoilemia. Myyjät sen sijaan pitävät kiinni asiakkaistaan, joten takuukäytäntö on usein joustavampaa kuin lausunnot antavat olettaa.

Yleiseen tietoon ei ole kerrottu sitäkään, että vetonivelten rasvat saadaan pysymään nivelissä, jos asia halutaan hoitaa. Huhu kyllä kiersi jo toista vuotta sitten, että Tikkurilan Stockmann-Autolla nivelet saadaan pitämään.

Tikkurilan keino on se, että ensimmäisessä huollossa suojuskumin ja vetonivelen liitoskohta puhdistetaan, ja siihen laitetaan liimamassaa. Massa on mustaa ja tyypiltään ”jotakin Sikaflexin ja silikonin väliltä”, kuten asentaja kuvaili. Aine tulee verstaalle Fordilta!

On aika ihmeellistä, että ilmeisen toimiva korjauskeino ei liene käytössä kaikissa Ford-korjaamoissa. Ja uskomatonta on se, ettei kikkaa ole otettu käyttöön jo tuotannossa. Vielä tänä keväänä vertailussamme olleen uuden Mondeo-farmarin vetonivelistä vuoti rasvaa ulos.

Yllätyksettömät tyyppiviat

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Esimerkkiautomme oli otettu käyttöön 20. huhtikuuta 2001. Se oli tuon vuoden yleisintä tyyppiä eli 1.8 Sedan. Jo seuraavana vuonna farmari nousi suositummaksi.

 

Autolla oli ajettu 82 000 km. Se oli ollut yhdellä omistajalla ja palannut kolmivuotiaana myyntipaikkaansa Tikkurilan Stockmann Autoon. Varustus oli normaali: kojelaudassa oli Ford 6000 autoradio – joka yhä lienee parhaita tähän mennessä tehtyjä autoradioita – ja moottorissa oli lohkolämmitin. Mukana olivat myös Nokian Hakkapeliitta 2 -nastarenkaat. Ylimääräinen hienous oli matkapuhelimen autosarja, johon sopi ainakin Nokia 6310i -puhelin.

Veimme auton Autotohtorin syyniin, ja kuinka ollakaan, sieltä löytyi kaksi tuttua tyyppivikaa, mutta yllättäen vetonivelissä ei ollut moitteen sijaa. Nivelten suojakumit oli liimattu.

Kuljettajan oven saranat olivat väljät, kuten odotimmekin. Välys ei ollut vielä kovin suuri, mutta haittasi jo hieman oven sulkeutumista. Toinen tyypillinen vika oli juuttuva takajarru. Seisontajarrua ei ilmeisesti ollut käytetty kovin ahkerasti. Tosin sen ainakin olisi pitänyt toimia aprillipäivänä, jolloin auto oli katsastettu.

Testilinjan aurauksen pikatarkistuslaite antoi varoituksen liian suuresta harituksesta etupyörissä. Arvo 9 m/km eli 9 piirua tekee 32 kulmaminuuttia. Tämä antaa jo aihetta ohjauskulmien tarkistukseen, sillä leveät renkaat ovat tarkkoja. Väärä aurauskulma kuluttaa renkaita nopeasti.

Renkaat olivat kuitenkin hyvässä kunnossa. Kesärenkaissa oli pintaa nelisen milliä, ja talvikumeissa olivat kaikki nastat. Alustaa oli korjattu sen verran, että vasemmalle eteen oli kallistuksenvakaajan välivarsi eli ns. koiranluu uusittu. Ne alkavat Mondeossa normaalisti ollakin jo 80 000 km mennessä vaihtokunnossa.

Ylämerkin yli ulottunut moottorin öljymääräkin antoi kaavakkeeseen korjauksen tarpeessa -merkinnän. Oikeanpuoleinen seisontajarru ei pitänyt kunnolla, eroa oli peräti 74 %. Lisäksi jarru jäi laahaamaan. Tohtorin viesti olikin lyhyt: Jarruremonttiin!

Auton kori oli hyvässä iskussa. Ovien sisäsaumat olivat kunnossa, ja vaurioita oli ainoastaan vasemmassa takaovessa ja takalokasuojassa. Niissä olleet naarmut oli korjattu korjausmaalipurkin pensselillä. Parempi sekin kuin ei mitään, mutta Smart Repair -korjaaja saisi vauriot jokseenkin näkymättömiksi.

Tikkurilan Stockmannilla vaihtoautojen kunnostaja oli juuri kysymässä myymälästä kunnostettavaa, kun palautimme Mondeon. Auto siirtyi suoraan pukille, ja takajarrut avattiin. Toivon mukaan auto pääsi myös ohjauskulmien mittaukseen. Ovisaranat todennäköisesti jäivät silleen, ne kun pitäisi kokonaan vaihtaa.

Autosta pyydetty hinta, 18 900 euroa ja toimituskulut 70 euroa eli yhteensä 18 970 euroa, tuntuu olevan kohdallaan. Vastaavista autoista pyydetään enemmänkin, joten merkkiliikkeen ei tuosta tarvinne paljon tinkiä. Ehkäpä suoralla käteiskaupalla ostava saa nuo tasatuhansien yli menevät sataset ja kympit puhutuksi pois.

 

Ford Mondeo -rekisteröinnit
20014 569
20024 265
20032 098
Yhteensä12 932
 
Korimalleittain
HB2 340
Sedan4 099
Farmari6 493
 
Moottoreittain
1.87 861
1.8 SCi16
2.02 629
2.5632
3.0117
TD949
TDCi728

Tapio Ketonen Lehdessä 8/2004

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.