Kommentti: Autokauppiaan keinot ovat monet

02.10.2013 | Niko Rinta
Kommentti: Autokauppiaan keinot ovat monet

Pahoihin tapoihini kuuluu vaihdella ainakin yhtä taloutemme autoa turhan tiuhaan tahtiin. Niinpä olen taas loppukesästä kiertänyt ahkerasti koeajoilla.

Auton etsinnän lisäksi olen kerännyt niin sanottua hiljaista tietoa autokaupoista. Pitänyt korvat auki, vaikka katse onkin ollut auton maalipinnassa. Seurannut tarkkaan autoliikkeiden markkinointia ja kuunnellut myyntipuheita.

Kesän lopulla eräs autokauppias kertoi tyytyväisenä kuinka hyvin menee: kesällä myytiin kuulemma vaihtoautoja "auto päivässä per myyjä" -tahdilla. Toinen taas nauroi, että "kyllä tahdin sitä kovempi pitää olla. Ei se riitä."

Niin tai näin, myyntitilastot eivät valehtele. Heinäkuussa käytettyjen kauppa kävi mukavasti, mutta elokuussa tuli lunta tupaan.

Ehkä tämän takia tai täysin tästä riippumatta kepulikonsteille on käyttöä. Eräs tunnetun (ja ainakin tähän asti arvostamani) liikkeen myyjä meni esimerkiksi niin pitkälle, että merkkasi edullisemman auton myydyksi vain että sai hierottua kanssani kauppaa kalliimmasta. Kun kaupat syntyivät, palasi edullisempi auto taas myyntilistoille. Jossain määrin ymmärrettävää, mutta täysin läpinäkyvää.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kesän ja syksyn automyyntiä ovat siivittäneet korkokampanjat – ohjauskorot ovat alhaalla ja piristystä myyntiin on haettava. "Rahoitus 2,9 prosentilla plus kasko vuodeksi" on kauden teema. Äärimmillään kampanjointi on painanut tarjotut korot 1,9 prosenttiin "ilman muita kuluja", ja tietysti se kasko vuodeksi mukaan. Halpa raha houkuttaa ja kampanjan takarajaksi kerrottu päivä ruoskii asiakkaita päätöksiin.

Mutta miten pitäisi suhtautua myyjäliikkeeseen, joka tarjoaa edullista korkoa kerta toisensa jälkeen? Edellinen kampanja loppuu ja seuraava alkaa – jos ei samana päivänä niin viimeistään seuraavana. Sitten pidetään kuukausi taukoa ja taas mennään.

Ehkei tämä laitonta ole, mutta kyseenalaista ainakin – kuluttajalle tulee väkisinkin vedätetty olo. Vai miltä tuntuisi tehdä nopea päätös autonostosta korkotarjouksen umpeutuessa ja huomata seuraavana päivänä tai kuukauden päästä, että silmät olisikin voinut pitää vielä auki kiinnostavampaa autoa etsien?

Seuraamme Tuulilasin netissä tiivisti autokaupan tilaa, ja haluamme nostaa esille kokemuksia kentältä ja kuunnella lukijoita. Osallistu keskusteluun ja kerro meille omasta autokaupastasi.

Kirjoittaja on Tuulilasi.fi:n tuottaja.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.