Nappivaihdokki: Nissan Qashqai +2 vm. 2010

31.01.2013 | Tapio Ketonen
Nappivaihdokki: Nissan Qashqai +2 vm. 2010

Nissan Qashqai on noussut kuin varkain Suomen eniten myydyksi automalliksi. Autoja alkaa jo olla mukavasti tarjolla myös käytettyinä, ja valikoimasta löytyy myös seitsenpaikkaisia +2-malleja.

Nissan teki vuonna 2006 yllättävän tempun. Se lopetti suositun Primera-mallistonsa valmistuksen, eikä tilalle tullut varsinaista suoraa seuraajaa. Samaan aikaan Nissan esitteli uuden mallin Pariisin autonäyttelyssä.

Qashqai oli saanut nimensä Iranissa asuvan Kaškai-nimisen puolimiljoonaisen paimentolaiskansan mukaan. Myös auton olemus oli aivan uusi ja erikoinen. Qashqai oli kaupunkimaasturin näköinen ja oloinen, ja se oli saatavana myös nelivetoisena, mutta pääasiassa autoa kuitenkin myytiin etuvetoisena.

Hidas nousu listakärkeen

Aluksi ostajat olivat ymmällään. Myynti lähti ainakin Suomessa kovin vaisusti liikkeelle. Samaan aikaan Nissanin maahantuonti siirtyi Aro-Yhtymältä Nissanin omalle tytäryhtiölle. Ehkä tämä hidasti kaupan käynnistymistä, mutta uusi maahantuoja selitti hitautta myös sillä, että kysyntä kautta Euroopan oli niin suurta, että alkuvaiheessa autoja ei riittänyt Suomeen.

Samaan aikaan Nissan ajoi alas myös pitkään suosiosta nauttineen Almeran. Sen tilalle tuli Tiida, joka ei kuitenkaan saavuttanut kovin suurta suosiota. Hieman aiemmin myyntiin oli tullut Note, joka sekään ei pystynyt korvaamaan Almeran käyttäjien tarpeita.

Alkuhämmennyksen jälkeen Qashqain myynti alkoi kasvaa. 2009 tosin jäi välivuodeksi, mutta vuonna 2010 myynti hyppäsi yli 4 000 auton rajan, ja vuonna 2012 ylitettiin jo 5 000 auton vuosimyynti.

Qashqain vähittäinen nousu menestykseen tuntui yllättävältä. Kun autoa vertailtiin muihin saman hinta- tai kokoluokan autoihin, se yleensä löytyi tulosluettelon häntäpäästä. Tilaa ei ole kovin paljon, ja ajettavuusvertailussakaan Qashqai ei menestynyt. Suurempi korkeus teki kyllä autoon nousemisen varsinkin iäkkäille perinteisiä malleja helpommaksi.

Selitystä menestykselle on etsitty paristakin asiasta. Ensinnäkin auto näyttää citymaasturilta. Aika usein valinnan ratkaisee sekin, miltä auto näyttää pihalla naapurien silmissä. Toinen selitys on merkkiuskollisuus. Japanilaismerkeille on kertynyt suuri uskollisten asiakkaiden joukko.

Kun sekä Almera että Primera poistuivat, tälle joukolle ei valikoimassa ollutkaan enää itsestään selvää seuraavaa autoa. Pienen alkuihmettelyn jälkeen nämä ryhtyivät tutustumaan Qashqaihin, ja totuteltuaan jonkin aikaa ajatukseen uudentyyppisestä autosta päättivät vaihtaa autonsa ainoaan vaihtoehtoon, joka tutussa liikkeessä oli tarjolla.

Nissanit ovat olleet luotettavia autoja, mutta myös liikkeiden taito käsitellä asiakkaitaan on ollut merkittävä tekijä. Ja kun uusi autotyyppi on käytössä tuntunutkin näppärältä, seuraavakin auto on ollut samanlainen. Myös naapurit ovat usein ihastuneet ja hankkineet samanlaisen. Valinnassa eivät ole painaneet autolehtien ajettavuuteen kohdistuneet moitteet . Hyvät kokemukset ja ulkonäkö ovat olleet tärkeämpiä.

Lisätilaa lapsille

Qashqai sai rinnalleen venytetyn version, Qashqai+2:n. Siinä on 135 mm pitempi akseliväli kuin perusmallissa, ja takaosaa on venytetty sen verran, että kokonaispituus on 211 mm. suurempi. Myös katon takaosaa on korotettu pääntilojen varmistamiseksi.

Takaosaan on sijoitettu kaksi istuinpaikkaa. Ne ovat normaaleja matkustajapaikkoja – periaatteessa. Käytännössä takimmaiselle istuimelle on hankala kivetä, ja istuma-asento on aikuisille kamala. Lapset sinne kyllä mahtuvat.

Mutta jos seitsemän henkeä matkustaa jonnekin, yleensä tarvitaan myös tilaa matkatavaroille. Sitä Plus Kakkosessa ei ole. Takaistuimen taakse mahtuu vain pari litteää kassia. Tarvitaan siis kattoteline tai perävaunu, jotta normaalit yöpymisvarusteet kulkevat samassa kyydissä.

Takaistuinten selkänojat voidaan kääntää alas. Silloin tavaratilan pohja nousee korkealle, ja kaikkiaan tilaa ei suojaverhon alla ole ainakaan enempää kuin lyhyemmässä mallissa.

Facelift ja uusi moottori

Qashqain bensiinimoottori on joko 1,6-litrainen tai kaksilitrainen Alusta alkaen on saavana ollut myös 1,5- ja kaksilitraiset dieselit. Syksystä 2011 tarjolle tuli myös 1,6-litrainen diesel.

Ulkonäön velvoittamana Qasqaita valmistetaan myös nelivetoisena, mutta pienimmät bensiini- ja dieselmallit ovat saatavana vain etuvetoisina. Nelivetojärjestelmä on sama All-Mode 4x4 kuin X-Trail-kaupunkimaasturissa.

Auto koki ensimmäisen faceliftinsä keväällä 2010. Auto sai uuden puskurin, maskin, konepellin ja uudet ajovalot. Jarru- ja takavaloissa alettiin käyttää led-tekniikkaa. Mittaristoa uudistettiin, ja sekä jousitusta että äänieristystä parannettiin. Ajonvakautus tuli kaikkiin malleihin vakiovarusteeksi.

Syksyllä 2011 tarjolle tuli uusi 1,6-litrainen dieselmoottori, joka laski tuntuvasti kulutusta. Sen 96 kW (130 hv) teho asettuu 1,5- ja 2,0-litraisten puoliväliin.

Autotohtorin tarkastama esimerkkiautomme oli myynnissä Autokeskus Oy:ssä Helsingin Herttoniemessä. 50 000 km ajettu Nissan Qashqai +2 Acenta oli perusmalli Select Editionia hieman varustellumpi versio. Autossa oli Nissan Connect -järjestelmä, joka käsittää navigoinnilla varustetun radion, sekä samaa ruutua käyttävä peruutuskamera.

Auto oli erittäin siistissä kunnossa, aiempia käyttäjiä oli ollut kaksi. Kesäkuussa 2010 käyttöön otettu auto oli myös alustan puolelta siisti, takapään apurungon hitsaussaumoista esiin tunkeva ruoste oli vasta nousemassa esiin. Tässä vaiheessa tehty ruosteenestokäsittely pitäisi ruosteen piilossa pitkään.

Auton käytännössä uudet kesärenkaat olivat kyydissä siten, että kaksi pyöristä oli sijoitettu matkustamoon, mikä aluksi ihmetytti. Asia kuitenkin selvisi, kun kurkistimme tavaratilaan. Eivätpä ne sinne olisi sopineetkaan.

Kelvoton kolmosrivi

Auton kolmas istuinrivi oli asetettu irrallisena tavaratilaan, ja se vei niin paljon tilaa, että kyytiin ei kunnolla mahtunut kuin kaksi kesäpyörää. Tarkempi tutkiminen osoitti, että kolmas istuin on aika tyhmästi toteutettu.

Kolmannen istuinrivin poistaminen edellyttää, että istuimen edessä olevien saranoiden neljä kiinnityspulttia poistetaan ja istuinten alla olevat kaasujouset irrotetaan. Istuin pääsee nousemaan vain sen verran, että alla oleva varapyörä on mahdollista ottaa paikaltaan.Autosta oli nuo pultit ja kaasujouset irrotettu ja ilmeisesti varastoitu jonnekin muualle, mukana niitä ei ollut. Lattiasta oli myös ruuvattu irti istuinrivin takaosan lukituskorvakkeet. Istuinten alta paljastuvan varapyörän ja työkalujen päälle oli asennettu muotoon leikattu paksu filmivanerilevy, ja sen päälle oli asetettu muotoon leikattu raskas matto. Irrallinen takapenkki oli asetettu näiden päälle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autotohtori totesi, että jos auto tuodaan tällaisena katsastukseen, se hylätään. Istuinten pitää olla asiallisesti kiinnitettynä. Joku voisi avata irrallisen istuimen ja asettaa sinne vaikka lapsia istumaan, mikä olisi hengenvaarallista. Jos istuin sen sijaan jätetään kotiin, auto hyväksytään, vaikkei siinä olekaan rekisteröintitodistukseen merkittyjä seitsemää istuinpaikkaa.

Huoltomerkintä puuttui

Irrallisen istuimen poistamisen jälkeen pääsimme tarkastamaan varapyörän rengaspaineen. Se oli noin kaksi baaria, kun tilapäispyörässä pitäisi olla 4,2 baaria. Auto oli viimeksi huollettu Autokeskuksen Herttoniemen liikkeessä.

Huolto oli muutenkin tehty vähän sinne päin, sillä siitä ei ollut tehty merkintää huoltokirjaan. Mukana oli kuitenkin 805,80 euron suuruinen lasku, joka kertoi, että autoon oli huoltotyön lisäksi vaihdettu etujarrulevyt ja -palat sekä etuparkin polttimo. Autoon oli myös vaihdettu vasemman etuvakaimen pää takuuna.

Jarrudynamometri paljasti, että takapyörien levyjarruihin vaikuttavan seisontajarrun jarruvoimissa oli turhan suuret erot. 52 % ero toki alittaa sallitun 70 prosenttia, mutta kyllä näin uuden auton jarrujen pitäisi toimia tasaisemmin.

Autotohtori havaitsi myös, että taka-akselin kohdalla oleva pakoputken kannatinlenkki lepäsi kokonaan putkessa olevan kiinnityssangan yläpuolella. Lähempi tutkiminen paljasti, että se ei ollut koskaan ollut paikoillaan, sillä kannatinkumin reiässä oli ehyet muottipurseet, eikä sangassa ollut mitään kulumisjälkiä. Britannian autoteollisuuden laatuperinteistä on sentään vielä jotakin jäljellä!

Pyydetty hinta, viittä euroa vaille 24 000 euroa, oli myynnissä olleiden tämän ikäisten listalla kärkinoteerauksia. Auton kunto oli toki erinomainen, ja hintaa lienee nostanut myös autossa ollut lasikatto. Silti hintaan lienee jätetty keskustelunvaraa vaihtoauton varalta. Suora kauppa onnistunee selvästi halvemmalla.

Autotohtori kuntotarkastus

Merkki ja malli: Nissan Qashqai +2 1.6 Acenta 2WDRekisteritunnus: TBZ-885Käyttöönotto: 16.6.2010Mittarinlukema: 50 553 kmPaikka: A-Katsastus Kehä III, VantaaPäivä: 30.10.2012Arvosanat: 1 = kunnossa, 2 = tyydyttävässä kunnossa, 3 = korjauksen tarpeessa

1 Ajoneuvon tunnistus ja asiapaperit – 1

2 Moottori ja sen apulaitteet – 1- Latausjännite 14,1 V- Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys –45 °C

3 Ympäristöhaitat – 1- CO-pitoisuus joutokäynti 0 %, yli 2 000 r/min 0 %- HC-pitoisuus joutokäynti 4 ppm, yli 2 000 r/min 5 ppm- Lambda-arvo joutokäynti 1,00, yli 2 000 r/min 1,00- CO2-pitoisuus joutokäynti 14,8 %, yli 2 000 r/min 14,7 %- O2-pitoisuus joutokäynti 0,10 %, yli 2 000 r/min 0,07 %

4 Jarrujärjestelmät – 1Dynamometritesti- Etujarrut vasen 2,6 kN, oikea 2,7 kN- Takajarrut vasen 2,1,9 kN, oikea 2,0 kN- Seisontajarru vasen 1,0 kN, oikea 2,1 kN- Jarruvoimien ero kasvanut.- Jarrunesteen kiehumispiste 218 °C

5 Voimansiirtolaitteet – 1

6 Akselistot, pyörät ja jousitus – 1Iskunvaimennustesti- edessä vasen 71 %, oikea 73 %- takana vasen 60 % oikea 62 %Renkaiden urasyvyys- edessä vasen 8 mm, oikea 8 mm- takana vasen 8 mm, oikea 8 mm- Varapyörä: paine liian alhainen

7 Ohjauslaitteet – 1

8 Alusta ja korirakenteet – 3- Pakoputken taaempi keskikiinnike irti

9 Valaisimet ja sähkölaitteet – 1

10 Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat– 3- Takimmainen istuin irti, kiinnikkeet puuttuvat

11 Muut laitteet ja varusteet – 1

Nissan Qashqain ongelmakohtia – tutki nämä:

RuosteUudehkoon auto kannattaa tehdä ruosteenestokäsittely. Ainakin seuraavissa kohdissa voi tulla ongelmia:- Apurunkojen pintakäsittely on huono, ruoste tulee esiin.- Pohjan takaosassa on vain suojaamaton pohjamaalaus, ruostuu nopeasti

Pyörät ja niiden tuenta- Tutki edessä alatukivarsien takimmaiset kumiholkit, ne repeävät irti ja tukivarsi alkaa kolahdella apurunkoon- Tutki kallistuksenvakaajien välivarsien (”koiranluiden”) kunto- Tutki renkaat, toispuolinen kuluminen on merkki vääristä pyöräkulmista

Jarrut- Kokeile seisontajarru, lukitseeko molemmat pyörät- Kokeile jarrulevyjen kulutetun osan ja reunan välisen kynnyksen korkeus, se paljastaa kuluneisuuden

Sisustus ja varusteet- Varmista, että radion lukituksen avauskoodi on mukana- Tutki, että kaikki istuinten kiinnitysosat ovat paikallaan tai ainakin mukana- Varmista, että nosturi, sen kampi ja hinaussilmukka ovat mukana

Ulkopinta- Tutki tuulilasin kunto, lähellä reunoja olevista kiveniskemistä alkavat halkeamat etenevät nopeasti- Tutki puskurien ja korin sekä ovien saumat, epäsäännöllisyydet voivat kertoa kolarikorjauksista- Tutki etenkin helmat kolhujen varalta, ne eivät näy helposti mutta alkavat ruostua

Nissan Qashqai -rekisteröinnit2007    1 2812008    2 7642009    2 3512010    4 2222011    4 3902012    5 103Yhteensä 20 111

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.