Nissan Primera vuodelta 2002

17.04.2006 |
Nissan Primera vuodelta 2002

Primeran uudistuminen 2002 oli vanhoille asiakkaille järkytys. Radikaali muutos muotoilussa ja samanaikainen hintatason nousu saivat mallin putoamaan myyntitilastoissa. Ulkonäköön on totuttu ja hintoja on korjattu, joten Primera on taas listoilla. Autoja on jo tarjolla käytettynäkin.

Primera otti Nissanin mallistossa vanhentuneen Bluebirdin paikan 90-luvun alussa. Auto oli myös uusi alku Britannian autoteollisuudelle, sillä henkilömallit Euroopan tarpeisiin valmistettiin Englantiin rakennetussa uudessa Sunderlandin tehtaassa.

Primera sai suorastaan lentävän lähdön, eikä ihme. Auton muotoilu oli nykyaikainen, ja ennen kaikkea ajettavuus oli merkittävästi aiempaa parempi. Primera oli tässä suhteessa samalla tasolla eurooppalaisten kilpailijoidensa kanssa.

Myös auton tekninen laatu oli hyvällä tasolla. Omituisen etupyörien ylätuennan nivelten nopea väljistyminen tuotti aluksi vaikeuksia katsastuksessa, mutta maahantuojan viranomaisille antamat, todella suuren välyksen sallivat ohjearvot poistivat nämä hankaluudet. Tosin eivät välyksiä.

Ensimmäinen Primera, tyyppimerkinnältään P10, sai pian vakiovarusteekseen ABS-jarrut. Vuonna 1996 auto koki malliuudistuksen, jolloin mm. taka-akseliston rakenne muuttui ja kori sai uuden ilmeen. Muutos ei ollut kovin radikaali. Tyyppimerkinnäksi tuli P11.

Syksyllä 1999 Primeran ulkomuotoa pyöristeltiin. Kyseessä oli puhdasverinen kasvojenkohotus: tyyppimerkintä ei muuttunut. Tarjolle tuli mm. portaaton CVT-automaattivaihteisto.

 

Frankfurtin autonäyttelyssä 2001 esiteltiin aivan uusi Primera, P12. Se sai monen Primera-autoilijan kahvit väärään kurkkuun. Auto oli saanut uudet radikaalit muodot. Tekniikka oli tuttua, mutta ulkomuoto ja ennen kaikkea kojelauta poikkesivat tuntuvasti totutusta.

Auto tuli Suomeen seuraavana vuonna. Ehkä vastaanotto olisi alussa ollut muutenkin hiljainen, mutta kun uuden mallin hintaa nostettiin ostajien sietokykyä enemmän, kauppa lähti liikkeelle kangerrellen. Nissan-verkosto korjasi tilanteen myymällä Almeraa ja etenkin sen sedan-mallia oikein olan takaa.

Automallin hinnan laskeminen on aina ongelmallista, koska vanhalla hinnalla ostaneet kokevat helposti tulleensa huijatuksi. Uusia mallinimikkeitä ja muita keinoja käyttäen Primeran hinta saatiin kuitenkin aikaa myöten normaalille tasolle, ja kauppa alkoi taas käydä.

Ravistavaa menoa

Primeran laatu on ollut yleisesti ottaen varsin hyvä. Joitakin tyyppivikoja autoissa kuitenkin on esiintynyt. Joku vuosi sitten Nissanilla oli maailmanlaajuisesti ongelmia kampiakselin asentotunnistimien kanssa. Tunnistin lakkasi toimimasta, ja moottori pysähtyi. Tunnistimia jouduttiin vaihtamaan takuuna yli miljoona kappaletta.

Primeran 1,8-litraisessa moottorissa on ollut jonkin verran öljynkulutusongelmia. Moottoreita on jouduttu korjaamaan, ja takuukorjauksen ehtona on ollut, että öljynkulutus on ollut vähintään puoli litraa tuhannella kilometrillä. 15 000 km öljynvaihtovälille muunnettuna tämä tarkoittaa, että moottorin katsotaan olevan kunnossa, vaikka öljyä pitäisi lisätä huoltojen välillä seitsemän litraa!

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös dieselmoottorien jakopäät ovat tuottaneet ongelmia. Jakoketjun kiristimet ovat reistailleet ja päästäneet ketjun löystymään. Ketju on päässyt hyppäämään hampaan yli, jolloin seurauksena on ollut pahoja vaurioita. Tämänkin tyyppivian korjaus kuuluisi takuun tai sen päätyttyä tuotevastuun piiriin.

Autotohtorin tarkastettavaksi pyytämämme Primera oli myynnissä Autokeskus Oy:n Tikkurilan myymälässä. Hieman alle kolme vuotta vanha musta porrasperä oli kulkenut yli 30 000 km vuosivauhtia: mittarissa oli 85 000 kilometriä.

Auto oli päällisin puolin siistissä kunnossa. Vasen takaovi oli saanut jonkinlaisen osuman, joka ei ilman peltiseppää oikene. Myös etuovien takareunoja oli jostain syystä korjattu paikkamaalilla.

Auto oli varustettu vetokoukulla, joka oli uutena ollut irrotettavaa mallia. Nyt irrottamiseen olisi tarvittu hitsipilliä, sillä lukitusvipu ei käsivoimin inahtanutkaan. Alla oli hyväkuntoiset Michelin Maxi-Ice -kitkarenkaat. Mukana olleissa kesärenkaissa oli pintaa 6–7 mm. Rengaskauppaan ei siis ole kiirettä.

Jo matkalla Autotohtorille havaitsimme ohjauksessa selvää ravistusta. Havainto vahvistettiin myös koeajolla. Syy vemputukseen on yleensä joko vanteen kierous tai renkaan epätasapaino. Pyörittelimme pyöriä nosturilla, eikä niissä ollut havaittavia heittoja, joten tasapainotus korjannee tilanteen.

 

Muuten Primera oli hyvässä kunnossa. Alustassa oli merkkejä ruosteenestoaineista, eikä ruostetta näkynyt muualla kuin jäähdyttimen alla etupalkissa. Hieman ruostetta oli myös edessä alatukivarsien kanteissa. Ruosteenestokäsittelyn pikainen täydentäminen saisi ruosteen pysymään aloillaan pitkään.

Hintapyyntö 16 900 euroa oli sinänsä varsin hyvin linjassa liikkeiden yleisesti pyytämien hintojen kanssa. Sekä autotalli.com- että oikotie.fi-sivustoilla tarjolla olleista vastaavista Primeroista esimerkkiauto oli halvimpia.

Pyyntihinnan lisäksi liike haluaa toimituskuluja peräti 95 euroa. On epäselvää, mitä tuon huiman summan vastikkeeksi saa. Toki ostajan kannalta on yhdentekevää, millä nimikkeellä väliraha maksetaan: kokonaissumma ratkaisee.

Suoralla kaupalla hintaa voi saada jonkin verran alaspäin, mutta juuri näin kevään korvalla kansa alkaa liikkua autokaupoissa, joten tinkiminen ei ole yhtä tehokasta kuin talvisydämenä. Voi olla, että tuhatluvun vaihtaminen viitoseksi tekee aika tiukkaa.

 

Nissan Primera P12 - rekisteröinnit
20021 880
20034 268
20043 914
20055 049
 
Yhteensä15 111

 

Tapio Ketonen Lehdessä 4/2006

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.