Dacia on romanialainen autonvalmistaja, jonka Renault omistaa. Renault on kehittänyt entisestä itä-markkinoiden lisenssivalmistajasta määrätietoisesti edullista automerkkiä yhä laajemmille markkinoille. Idea on paikoin toiminut erittäin hyvin. Esimerkiksi Saksassa vanhojen autojen romutustuki puri erittäin hyvin juuri kaikkein edullisimpien uusien autojen luokassa. Dacialla oli käsissään jo positiivinen ongelma: kuinka kasvattaa tuotantokapasiteettia kasvavan kysynnän mukaan.

Dacian mallisto Suomessa koostuu niin sanotusta Polo-luokan Sanderosta, jopa 7-paikkaisesta tila-auto Logan MCV:stä ja katumaasturi Dusterista. Lisäksi tuodaan pientä Logan Pick-upia ja sen umpipakettiversiota. Malleille on yhteistä riisuttu hinta.

Dacian myynti Suomessa kasvoi reippaasti vuonna 2011. Kenties vaatimattomista kappalemääristä johtuen myynnin kasvu oli peräti 121 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Merkin historia ulottuu vuoteen 1968, jolloin Romanian Colibaan, lähelle Pitestiä, perustettiin Dacia-tehdas. Tuotanto alkoi mallilla 1100, joka perustui Renault  8:aan. 1970-luvun Renault 12:een perustui puolestaan malli 1300 ja sen pienillä muutoksilla jalostetut mallit 1310, 1400 ja 1410. Viimeiset 1300-sarjan auto tulivat ulos Miovenin tehtaalta kesäkuussa 2004. Niin ikään Renault 12:een ja 1300-sarjaan perustunut pick-up oli tuotannossa vuodesta 1975 aina vuoteen 2006 asti. Kuriositeettina mallistossa esiintyi lähinnä valtion johdon tarpeisiin pieninä sarjoina valmistettu Dacia 2000, joka perustui Renault 20:neen.

Kommunistisella aikakaudella Dacian tehtaalla oli kaksi tuotantolinjaa: Yksi Romanian sisämarkkinoille ja toinen vientiautoille. Vientiautot tehtiin paremmilla osilla ja huolellisemmin. On yleisesti tiedossa, että monet Unkarin rajaa lähellä asuvat romanialaiset kävivät hakemassa itselleen vientiauton Unkarista, koska ne olivat laadukkaampia.

Daciaa myytiin vientimarkkinoilla Dacia Denem -nimellä. Suomessakin merkkiä myytiin 1970-luvulla, mutta vain pieniä määriä. Vuonna 1999 Renault osti osake-enemmistön Daciasta.