Jeep on autonvalmistaja Chryslerin automerkki. Jeep-merkin historia omana merkkinään juontaa toisen maailmansodan vuodesta 1941, Willys-Overland yhtiöstä joka teki ensimmäisen niin sanotun, siviilijeepin, Civilian Jeep. Willys myytiin Kaiserille 1953, josta tuli Kaiser-Jeep 1963. American Motors osti Kaiser-yhtiön tappiollisen Jeep tuotannon 1970. American Motors sulautui Chrysler -yhtiöön 1986.

Termiä "Jeep" käytettiin ensimmäistä kertaa armeijan kulkuneuvo Bantam BRC:n versioista, joita Willys-Overland ja Ford Motor Company tuottivat liittoutuneille toisen maailmansodan aikana. Mallin yksi nimitys oli GP (lyhenne sanoista General Purpose), josta sitten ääntyi ja vääntyi nimi Jeep. Termiä on käytetty pitkään jo yleisnimen tapaan kaikenlaisista maastoautojen kaltaisista ajoneuvoista, olivatpa ne varsinaisesti Jeep-merkkisiä tai eivät.

Armeijan edustajat ilmoittivat autonvalmistajille etsivänsä käyttöönsä ”kevyttä tiedusteluajoneuvoa” korvatakseen sillä armeijan moottoripyörät ja käytössä olleet modifioidut Fordin T-mallit. 135 valmistajaa kutsuttiin tarjouskilpailuun, jonka säännöt oli tarkasti määritelty: tarjouspyynnössä oli määritelty muun muassa auton enimmäismitat, maksimipaino, toivottu tavarankuljetuskapasiteetti sekä eräitä teknisiä ominaisuuksia, joita ajoneuvolta toivottiin.

Aluksi tarjouspyyntöön vastasi vain kaksi yritystä: Willys-Overland ja American Bantam Car Manufacturing Company. Pian näiden jälkeen mukaan ilmoittautui myös Ford Motor Company. Näiden kolmen kesken alkoi kilpailu siitä, kuka saisi tuottoisan sopimuksen valtion kanssa. Willys Quad vei lopulta pisteet kotiin. Paranneltu ja modifioitu versio Willys Quadista tunnettiin ensin nimellä MA ja sittemmin nimellä MB. Kuitenkin asevoimat ja myöhemmin koko maailma tulivat tuntemaan sen nimellä Jeep. Willys MA:n ominaisuuksia olivat muun muassa vaihteenvalitsin ohjauspylväässä, kaksi pyöreää mittaria kojelaudassa sekä käsijarru vasemmalla puolella. Willys-Overland valmisti sitä yli 368 000 kappaletta ja Ford lisenssillä noin 277 000 kappaletta Yhdysvaltain asevoimien käyttöön.

Ensimmäinen siviilitarkoituksiin valmistettu Jeep–ajoneuvo, CJ-2A, joka tunnettiin myös nimellä Jeep Universal, esiteltiin vuonna 1945. Willysin mainonta esitteli tuliterää Jeep–ajoneuvoa lähinnä työajoneuvona maanviljelijöiden ja rakennusmiesten käyttöön. Siinä oli muun muassa takaluukku, kylkeen kiinnitetty vararengas, suuremmat ajovalot, ulkoinen bensakorkki ja monia muita hienouksia, joita sen sotilaskäytössä olleissa edeltäjissä ei ollut. Tuollaisen Jeepin ikonin ulkonäkö seuraa tämänkin päivän mallistoon.

Vaikka mallistoon on liittynyt myöhemmin lukuisia malleja, todellinen maastokelpoisuus tai vähintään vahva SUV-henkisyys on aina ollut Jeepin ydinosaamista. Willys ehti rekisteröidä Jeep-nimen tavaramerkikseen vuonna 1950. Nimen omistusoikeus on siirtynyt Willys-Overlandilta Kaiserin ja AMC:n kautta Chrysler Corporationille. Vuosittain myydään yli 600 000 Jeep-ajoneuvoa ja niitä valmistetaan eri puolilla maailmaa: Yhdysvaltojen lisäksi Itävallassa, Kiinassa, Malesiassa, Thaimaassa, Indonesiassa, Venezuelassa, Argentiinassa ja Egyptissä.