Lexus on japanilainen luksusmerkki. Massamyynnin valtias Toyota kehitti sen 1980-luvulla päästäkseen mukaan paremman katteen tarjoavien kalliiden autojen markkinoille. Ensimmäinen Lexus oli LS 400, joka esiteltiin vuonna 1989.

Tuo LS400, ja pari sen seuraajaa oli asemoitu suoraan S-sarjan Mercedeksen kilpailijoiksi. Lexuksen strategia oli härski tai sitten luova – ihan katsantokannasta riippuen. Oli miten oli, pääkilpailijaa tutkittiin niin tarkkaan, että ensimmäiset LS-mallit näyttivät jopa suorilta Mercedeksen kopioilta.

Sittemmin Lexus on alkanut vetää omaa linjaansa sekä malli- että muotoilupolitiikassaan. Ison pään limusiinien rinnalle on tuotu esimerkiksi SUV-ryhmään kuuluvia nelivetomalleja. Suunnilleen VW Golfin kokoinen Lexus CT 200 merkitsi aivan uutta pelinavausta Lexukselle. Tämän mallin myötä valmistaja halusi näyttää, että Lexus on auto, joka on yhä useamman kuluttajan ulottuvilla. Toyotan tapaan hybrideillä on myös Lexuksen mallistossa vahva rooli.

Lexuksen maailmanvalloitus on onnistunut erityisen hyvin USA:ssa, jossa merkki kilpailee tasaveroisesti Audin, BMW:n ja Mercedeksen kanssa. Euroopassa Lexuksen myyntilukemat ovat jääneet selvästi pienemmiksi – liekö syynä EU-kansalaisten konservatiivisuus yhdistettynä saksalaismerkkien kotikenttäetuun.