Ensimmäinen B-sarjan auto rullasi ulos tuotantolinjalta maaliskuussa 2005 ja uudistettiin 2008.

Etuvetoinen malli perustui A-sarjaan, mutta oli pidempi ja tilavampi – esimerkiksi tavaratilaa oli 544–2245 litraa. B-sarja oli maailmalla kohtalainen menestys, mutta Suomessa se jäi kuriositeetiksi.

Vuonna 2011 esitelty uusi B-sarjan Sports Tourer loi saman kokoluokan auton melko täydellisesti uudelleen. Uudessa B-sarjassa on esimerkiksi luovuttu sandwich-pohjarakenteesta bensiini- ja dieselversioissa. Rakenne on kuitenkin osittain käytössä vaihtoehtoisten polttoaineratkaisujen yhteydessä, esimerkiksi myöhemmin esiteltävässä maakaasukäyttöisessä versiossa. Normaali lattia on samalla madaltanut autoa ja istuma-asentoa. Autoon istuminen ja sieltä poistuminen on aikaisempaa helpompaa.

Uudessa B-sarjassa on monia Mercedes-mallistossa ennen näkemättömiä ominaisuuksia: sähköinen seisontajarru, 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto ja uudentyyppinen törmäyksenestoavustin, joka toimii 30–250 kilometrin nopeuksissa ja vähentää peräänajokolarien riskiä. Moottorit sekä 6-portainen käsivaihteistokin on uusittu B-sarjaa varten. Autoa rakennettaessa on pyritty entistä parempaan laatu- ja tyylitasoon sekä sisätilojen helppoon muunneltavuuteen. Takapenkit kaatuvat tasaiseksi lattiaksi, ja lisää vaihtoehtoja tuo Easy-Vario-Plus-niminen takaistuinten säätöjärjestelmä. Alkuvaiheessa on tarjolla 1,6-litrainen bensamoottori ja 1,8-litrainen diesel, molemmat kahtena eri tehoversiona.

Omistajien kokemuksia:

Sisätilojen viimeistely korkeaa luokkaa. Tavaratilaan mahtuu hyvin neljän perheenjäsenen talvilomakamppeet, vaihtovaatteet ja eväät. –hemmo hämeestä

Auton ajettavuus on kohtuullisen hyvä, kun rengaspaineet ovat oikeat ja rengaskoko 16". Uraisilla teillä esiintyy taipumusta vaelteluun. Jousitus on tanakka joskin pienissä kuopissa melko kovaääninen. –autoseniori

 

Näytä kaikki Mercedes-Benz uutiset

Kommentit

Kommentoi mallia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.