CLS-mallin juuret ulottuvat vuoteen 2003, jolloin se esiteltiin konseptina Frankfurtissa. Tuotantomalli oli vuorossa seuraavana vuonna, ja nyt tarjolla on jo mallisarjan toinen sukupolvi.

CLS syntyi Mercedesin tarpeesta kilpailla isojen coupé- ja sedan-mallien välimaastossa. Ennen kaikkea malli on vastaus Jaguarin muotoilulle, ja korostaa pitkää keulaa, taakse laskevaa kattolinjaa ja kapeaa ikkunarivistöä.

Monen mielestä CLS on yksi lähivuosien onnistuneimpia Mercedes-muotoiluja. Nykymallin pönäkkää itsetuntoa korostavat pysty keulamaski ja lyhyt etuylitys.

Matkustamoon on saatavissa oikeastaan kaikki herkut, mitä Mersun valikoimaan kuuluu. CLS varustettiin ensimmäisenä älykkäällä ILS-valojärjestelmällä, joka on paitsi erittäin tehokas, myös kuluttaa vähän energiaa.

Moottorit ovat valtaosin säästäviä BlueEfficiency-versioita, ja huipulta löytyy CLS 63 AMG –tehoversio. Yhden rivinelosen lisäksi tarjolla on (Suomessa) V8-bensiinimoottori sekä V6-voimanlähde sekä bensa- että dieselkäyttöisenä. BlueDirect V6 –moottori on valmistettu ison auton painonhallintaa helpottavista kevytmateriaaleista. Moottorien voimantuotto on 370–700 newtonmetriä. CLS:n matkustamoon voi rakentaa halutessaan melkoisen viihdekeitaan lisävarusteina saatavilla Comand Online –multimediajärjestelmällä sekä Harman Kardon Logic 7 Surround Sound –äänentoistolla. Jälkimmäinen käsittää mm. 12-kanavaisen vahvistimen, 13 kaiutinta ja subwooferin. Tämän luokan autoa lisävarustellaan muutoinkin villisti: Exclusive-paketista löytyy esimerkiksi kolmensävyistä tunnelmavalaistusta matkustamoon sekä istuinten Passion-nahkaverhoilu.

Näytä kaikki Mercedes-Benz uutiset

Kommentit

Kommentoi mallia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.