Kulmikas ja työkalumainen G-sarja on yksi kansainvälisen maasturiperheen kantaäideistä. Alkuperäinen G-sarja esiteltiin jo 1970-luvulla, ja ulkonäkö on muuttunut siitä vain vähän. Raamikkaasta korista ja hyvästä etenemiskyvystä on tullut G-sarjan tavaramerkkejä, jotka ovat taanneet sille myös jatkuvan suosion vaativimmissakin tehtävissä. Panssaroituja G-sarjan autoja käytetään yleisesti esimerkiksi rauhanturva- ja sotilasoperaatioissa eri puolilla maailmaa. Suomalaiset ajavat G-sarjan autoilla parhaillaankin mm. Afganistanissa.

Vaikka nykyisenkin, vuonna 2008 uudistuneen G-sarjalaisen tunnistaa entisekseen, matkustamossa on vähitellen taivuttu yhä henkilöautomaisempaan tunnelmaan. Samalla G-sarjan autojen askeettinen työkalumaisuus on vähentynyt. Etupenkin sähkösäädöt, nahka- ja puusomisteet sisustuksessa, automaatti-ilmastointi, tuuletetut istuimet sekä hyvä näkyvyys korkeasta autosta helpottavat ajourakkaa myös vaativissa maasto-oloissa. Tarjolla on erilaisia istuinvaihtoehtoja siten, että auton sisällä on vähimmillään kaksi mutta enimmillään – pitkän akselivälin autossa – jopa seitsemän istumapaikkaa.

Koukussa kulkee mukana jopa 3,5-tonninen perävaunu. Suomessa G-sarjasta on myynnissä kolme perusmallia, osa lyhyt- ja pitkäakselivälisinä versioina, sekä karsittu G Professional –versio G 300 CDI STW Lang. Vaihteistot ovat 7- tai 5-lovisia automaatteja. Jatkuvan nelivedon, kolmen tasauspyörästön lukon, synkronoidun jakovaihteiston sekä joustavan akseliston ansiosta G-sarja kulkee kevyesti monttujen tai kivien yli ja kahlaa puolimetrisessä vedessä. Nousukyky rinteessä on 80 %.

Näytä kaikki Mercedes-Benz uutiset

Kommentit

Kommentoi mallia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.