GL on toinen Mersun isoista maastureista, jolla oikeasti on asiaa myös sorateiden ulkopuolelle. Malli tuli myyntiin 2007. Ilmajousitus ja säätyvä iskunvaimennus takaavat autolle yli 30 sentin maavaran, eikä vielä 60 senttiä syväkään vesi pysäytä etenemistä. Nousukyky on enimmillään täydet 100 prosenttia, mikä vastaa maastossa 45 astetta kallellaan olevaa rinnettä.

Etu- ja taka-akselit ovat kiinni itsekantavissa apurungoissa, joten joustovaroja riittää kiviä ja kantoja ylitettäessä. Kaksivaiheinen alennusvaihde sekä alamäkihidastin kuuluvat niin ikään GL:n varustepakettiin. GL:n ulkonäössä löytyy yhtäläisyyksiä ison SUV-luokan klassikkoon Toyota Land Cruiseriin.

Hintaluokka alkaa päälle 110 000 eurosta, ja moottorivaihtoehtoja on kolme. Bensamoottoreista tehokkain on alumiinista ja taotusta teräksestä koottu GL 500 –vaihtoehto. V6-dieselit vääntävät 540– 700 newtonmetrin tehoilla. Dieselpuolella tarjolla on myös BlueTEC-vaihtoehto, jossa dieselin kanssa käytetään ureapohjaista AdBlue-lisäainetta etenkin typen oksidien vähentämiseksi. BlueTEC-moottori täyttää vasta tulossa olevat Euro 6 –päästönormit.

Ison maasturin vahvuuksiin kuuluu myös vetävä tavaratila. Kolmen istuinrivin seitsemää penkkiä vaiheittain kaatamalla kontti venyy 360 litran perusmuodostaan aina 2200 litraan saakka. Kyydissä voidaan tällöin kuljettaa yli 2-metrisiä esineitä. Kalleimmissa versioissa on vakiona Thermotronic-automaatti-ilmastointi, jolloin lämpötiloja voi säätää erikseen paitsi etuistuimille, myös auton 2. istuinriville.

GL:t valmistetaan Yhdysvalloissa ja Meksikossa eli lähellä mallin päämarkkina-alueita.

Näytä kaikki Mercedes-Benz uutiset

Kommentit

Kommentoi mallia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.