GLK suoritti ensiesiintymisensä vuonna 2007 – ei autonäyttelyssä, vaan Sinkkuelämää-elokuvassa. Huippuluokan tuotesijoittelulla haettiin näkyvyyttä asiakasryhmässä, jolle katumaasturiluokan autot ovat sopivasti äijämäisiä suurkaupunkielämästä selviytymiseksi. Jotakin karkeaa on myös GLK:n ulkonäössä, ja autoa voisi luonnehtia todellakin G-sarjan ison maasturin pikkuveljeksi. Kulmikkaaksi jätetty ja pyöränkaarilla korostettu muoto ei ole yhtä sliipattu kuin useimmissa SUV-malleissa.

GLK:ta valmistetaan nykyisin myös Kiinassa. Suomen myyntivalikoimissa on kaksi taka- ja viisi-nelivetoversiota. Vain aloitusmalli on käsivaihteinen, muut on varustettu automaatilla.

Dieselmoottorit ovat 4- ja 6-sylinterisiä, bensapuolella on tarjolla vain 6-sylinterisiä lohkoja. 4MATIC-nelivedon voimasta välittyy normaalitilanteessa etupyörille 45 prosenttia ja takapyörille 55 prosenttia.

Vakiovarusteena on Mercedesin Agility Control –alusta ajotilanteeseen mukautuvalla iskunvaimennuksella.

Lisävarustepakettien yhteydessä alustaa on madallettu 20 millillä. Sisämukavuudessa on tavoiteltu isompien maasturien tasoa. Molempien etuistuinten korkeutta ja kaltevuutta voi säätää sähköisesti, mutta täydet sähkösäädöt (mm. etäisyys) saa vasta lisävarusteena. Audiojärjestelmiä on kolmea koko- ja teholuokkaa, ja tarjolla on lisämaksusta myös surround-äänimaailma.

Ajoturvallisuutta lisää jarrujen kuivaksijarrutustoiminto: automaattiset lyhyet jarrutusimpulssit kuivaavat jarrut märällä kelillä ja takaavat niiden toimintakyvyn vaikeissa olosuhteissa.

Omistajien kokemuksia:

Etutilat riittävät, mutta takapolvitila ahdas. Helppo ja vaivaton ajettava, ja mukavan huomaamaton automaattivaihteisto. Laatuauton tuntua, mutta tavaratila on hieman ahdas. –Kari

Jämäkkä ja kulmikas muotoilu sopii malliin hyvin. Hyvä näkyväisyys ja mittojen arviointi. Idioottivarma ajettavuus kaikilla keleillä. –polehtpa

Näytä kaikki Mercedes-Benz uutiset

Kommentit

Kommentoi mallia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.