M/ML-sarja on edennyt jo 3. sukupolveensa vuodesta 1997 ja samalla mallille on käynyt kuten niin monelle muullekin iän karttuessa: koko ja paino ovat lisääntyneet dramaattisesti.

Alkuperäinen ML oli vielä lähes nykyisten katumaasturiluokan autojen kokoluokkaa, mutta uusin edustaa jo ökymaastureiden tasoa niin hyvässä kuin pahassa.

Voimaa, varusteita ja etenemiskykyä riittää – jos joku näin hienolla ja kalliilla autolla ylipäänsä maastoon uskaltautuu – mutta vastaavasti tilan ja parkkipaikan etsiminen taajamissa alkaa tuottaa yhä suurempia vaikeuksia.

M-sarjan kaksi uusinta dieselmoottoria täyttää jo vasta tulossa olevat Euro 6 –päästönormit, ja normikulutuskin on rojahtanut alle 7 litran tasolle. Auton kokoluokka huomioiden tulos on loistava.

M-sarjan vahvuuksia ovat myös ylellinen matkustamo ja perusmuodossaankin väljät kuljetustilat. Aiempi hydraulinen ohjaustehostus on nyt korvattu sähkömekaanisella järjestelmällä. Tämä on mahdollistanut rattia täristävän aktiivisen kaista-avustimen sekä jopa automaattisen pysäköinnin takaavan pysäköintiavustimenkin käyttöönoton. M-sarjan tasoisen auton vakiovarustelistakin on jo pitkä, mutta halutessaan autoa voi vankistaa tuhansien eurojen arvoisilla varustepaketeilla.

Maastoon mieliville on tarjolla On&Offroad-paketti, jossa tarjolla on esiasetettuja vaihtamisohjelmia erilaisille tiepinnoille. Niiden valinta tapahtuu keskikonsolin katkaisimesta. Ajomukavuuden kannalta tavoiteltava on Airmatic-paketti, joka sisältää ison auton ajokäytöstä sopivasti rauhoittavan ja pehmentävän ilmajousituksen.

Omistajien kokemuksia:

Sisusta on erittäin viihtyisä, ergonomia on kunnossa ja hallintalaitteet hyvin käsillä. Varusteet ovat monipuoliset ja pintamateriaalien laatu korkealla tasolla. Auto on huippu mukava, sieltä näkee hyvin. Se on hyvä ajaa, kulkupuoli on kunnossa, hiljainen ja kokonaisuuteen nähden myös suhteellisen taloudellinen. –Ipe 69

Näytä kaikki Mercedes-Benz uutiset

Kommentit

Kommentoi mallia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.