SLS AMG on lähivuosien kenties ylistetyin Mercedes-malli ja putsannut pöydän lähes jokaisessa parasta automuotoilua ja lukijoiden unelma-autoja etsivässä kisassa ja äänestyksessä. Puristinen muotokieli ja ylös avautuvat lokisiipiovet ovat peräisin 60 vuoden takaa 300 SL –mallista.

Ensin esitellyn Coupén lisäksi myyntiin on tullut myös roadster-malli kevyellä kangaskatolla. Konseptina on esitelty myös sähkökäyttöinen E-Cell-versio neljällä synkronisoidulla sähkömoottorilla. 1950-luvun esikuvansa lisäksi SLS AMG hyödyntää muotoilulainoja ilmailuteollisuudesta; esimerkiksi kojelauta muistuttaa lentokoneen siiven profiilia.

Alumiinirungon ansiosta Coupén teho-painosuhde on 2,97 kg/hv, roadsterissa 2,9 kg/hv. Ovet aukeavat ylös jopa 70 asteen kulmaan. Istuma-asento jää erittäin matalalle vartalon muotoja myötäävissä, keveissä magnesium-rakenteisissa istuimissa. Roadsterin kangaskatto avautuu ja sulkeutuu vain 11 sekunnissa.

Urheilumallin voimanlähteenä on AMG:n kehittämä 6,3-litrainen V8-kone ja sen jatkeena 7-vaihteinen taakse sijoitettu kaksoiskytkinvaihteisto. Nollasta sataan päästään alle 4 sekunnissa. Vaihteistossa on neljä ohjelmoitua ajotapaohjelmaa, ja vaihteita voi käyttää myös käsin. Sporttista ajotuntumaa on haettu hammastanko-ohjauksella ja nopeuden mukaan muuttuvalla ohjaustehostuksella.

Lisävarusteina autoon saa sekä varsinaisen urheilujousituksen kolmella alusta-asetuksella (Comfort, Sport ja Sport Plus) sekä rata-autojen telemetriatietoja tarjoavan varustepaketin, jonka avulla voi seurata vaikkapa öljyn lämpötilaa, rengaspaineita tai ratakierrosaikoja sektoriaikoineen.

Näytä kaikki Mercedes-Benz uutiset

Kommentit

Kommentoi mallia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.