Teollisuussuku Peugeot vaikutti jo 1400-luvulla itäisessä Ranskassa. 1700-luvulta lähtien suku perusti myllyjä ja harjoitti kutoma- ja puusepänteollisuutta. Nykyisen yrityksen edeltäjä perustettiin 1810 tuottamaan kahvimyllyjä sekä myöhemmin polkupyöriä. Valikoimissa oli myös – kuten edelleenkin – pippurimyllyjä ja erilaisia käsityökaluja. Leijona-tunnus otettiin käyttöön 1858, ja uudistettiin viimeksi yhtiön 200-vuotisjuhliin 2010. Ensimmäinen kolmipyöräinen ja kaasukäyttöinen automobiili valmistui 1889. Nelipyöräinen polttomoottoriauto oli vuorossa 1891. 

Peugeot oli ensimmäinen bensiinikäyttöinen automerkki, jossa käytettiin kumipyöriä vuonna 1895. Seuraavana vuonna Armand Peugeot perusti uuden, pelkästään autonvalmistukseen keskittyvän yrityksen. Vuonna 1900 tuotettiin jo 500 autoa. Vuonna 1910 Peugeot-suvun yritykset yhdistettiin uudelleen – kunnes ne erotettiin jälleen 1926, sillä autonvalmistus oli muuttunut raskaasti tappiolliseksi. Vuonna 1929 esitelty 201-malli oli tuolloin Ranskan halvin ja merkitsi alkua uudelle Peugeot-autojen nimeämiskäytännölle, joka jatkuu yhä.

Toisen maailmansodan jälkeisiä Peugeot-menestysmalleja olivat 203, 403/404 sekä 504, jonka muotoili Pininfarina. Vuonna 1973 Peugeot hankki 30 prosenttia Citroënin osakkeista, ja yhtiöt sulautuivat kokonaan 1975 nykyiseksi PSA Peugeot Citroën –yhtymäksi. Peugeotin tavoite on valmistaa ja myydä jopa neljä miljoonaa autoa vuodessa; nyt tavoitteesta ollaan puolivälissä.

Peugeot kuten koko PSA:kin on profiloitunut dieselmoottorien HDi-teknologian sekä sähkö- ja hybriditekniikan kehittäjänä. Myös muotoilu on muuttunut rohkeammaksi ja näyttelyissä on esitelty varsin mielikuvituksellisia ajoneuvokonsepteja kuten BB1, jossa sähkömoottorit on sijoitettu pyöriin, tai yläluokkainen 907-malli. Peugeot 3008 HYbrid4 on maailman ensimmäinen kaupallisesti kypsä dieselhybridi-henkilöautomalli.