Porsche

Porsche - virallisesti Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG - on saksalainen vuonna 1931 perustettu yhtiö. Yhtiön on perustanut alun perin Itävaltalainen, mutta myöhemmin saksalaistunut autotekniikan insinööri Ferninand Porsche. Vuonna 1951 yhtiön johtoon astui Ferninandin poika, Ferdinand Anton Ernst Porsche. Hänet tunnetaan paremmin nimellä Ferry Porsche. Nykyisin yhtiön pääomistajina ovat Porschen ja Piëchin suvut. Yhtiö sijaitsee Zuffenhausenissa, Stuttgartin kaupungin alueella.

Ensimmäisen maailmansodan aikana Porsche kehitti Itävallan armeijalle sotilasajoneuvoja. Adolf Hitlerin järjestettyä vuonna 1934 kilpailun edullisen ja käytännöllisen kansanauton toteuttamisesta, meni voitto Porschelle. Ferdinandin vastustettua "Porsche tehdas"-nimeä, tuli tehtaan nimeksi Volkswagen -kansanauto. Näin sai siis aikanaan - vuonna 1937 - alkunsa Volkswagen Kupla.

Porschen ensimmäinen auto oli vuonna 1939 esitelty Volkswagen kuplan osia hyödyntänyt kilpa-auto: Porsche 64. Tätä nelisylinterisellä bokserimoottorilla varustettua autoa valmistettiin kolme kappaletta. Toisen maailmansodan aikana Porsche oli mukana suunnittelemassa Tiger- ja Elefant panssarivaunuja. Tigeriin tulikin lopulta Porschen tykkitorni, mutta Elefantin rungot muutettiin raskaiksi rynnäkkötykeiksi. Tämän rynnäkkötykin nimeksi tuli alkuun Ferdinand.

Vuonna 1947 Porsche alkoi suunnitella omalla nimellään autoa. Ensimmäinen Porsche hyväksyttiin tieliikennekäyttöön vuonna 1948, ja ensiesittelyssä Porsche 359 oli Geneven autonäyttelyssä vuonna 1949. Autossa käytettiin alkuun Volkswagen Kuplan osia, joista useimmat korvattiin myöhemmin Porschen suunnittelemilla osilla. Keväällä 1950 Porsche oli valmistanut viidennensadannen autonsa ja kuusi vuotta myöhemmin oli valmistunut 10 000:s yksilö. 1950-luvun lopulla vuosituotanto oli jo 8 000 autoa.

Porsche 550 Spyder -mallin kilpailumenestyksen siivittämänä Porsche aloitti vuonna 1964 ilmajäähdytteisen kuusisylinterisellä takamoottorisella bokserilla varustetun auton tuotannon. Tällöin Porschen tunnetuin malli - 911 - sai alkunsa. Vuodesta 1964 valmistettua legendaa valmistetaan nykyään sarjanumerolla 997. Siitä on markkinoinnissa käytetty nimitystä 911, vaikka vuodesta 1983 mallimerkintä on ollut korvattuna tarkemmalla määritteellä, kuten esimerkiksi Carrera tai Targa. Poikkeuksena tästä on 40-vuotis juhlamalli 996, joka sai tuon legendaarisen 911-numerosarjan takaluukkuunsa. Vaikka 911:n sukupolvissa onkin paljon eroja, yhdistää niitä takana oleva kuusisylinterinen bokserimoottori.

1970- ja 1980-luvuilla mallistossa oli etumoottorisia coupé-malleja. 924:stä piti alun perin tulla Audin huippumalli. Sen moottori oli edessä ja konehuoneessa oli rivinelonen, turbolla tai ilman. Sen seuraaja - 944 - pelasti Porschen taloudelliselta romahdukselta 1980-luvun alussa. Myös siinä oli nelisylinterinen moottori. Mainittakoon vielä 928, jota valmistettiin vuosina 1978-1995. Se erosi muista malleista moottorillaan, sillä konehuoneessa oli iso alumiinilohkoinen V8.

Nykyisellään Porschen mallistosta löytyy myös etumoottorisia versioita, neliovinen sedan sekä SUV.

Porschea Suomeen tuo Oy AutoCarrera Ab.