Volkswagen-konserni on yksi automaailman kolmesta valtiaasta. Se kisaa suurimman valmistajan tittelistä General Motorsin ja Toyotan kanssa.

Saksalaiseen mahtikonserniin kuuluu iso liuta merkkejä Audista Seatin kautta Lamborghiniin ja Skodaan. Mahtuupa mukaan vielä Bugatti ja italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati.

Tämän päivän näkökulmasta katsottuna Volkswagenin juuret ovat hyvin erikoiset. Nimihän on saksaa ja tarkoittaa kansanautoa. Termi, josta sittemmin tuli erittäin arvostettu brändi, kehitettiin natsi-Saksassa 1930-luvulla. Natsien itsensä aloittama toinen maailmansota sotki suunnitelmat, mutta alun perin ideana oli, että kaikki saksalaiset voisivat säästää itselleen kulkupelin vähitellen – näin näitä Kansanautoja olisi ilmaantunut Suur-Saksan joka nurkkaan.

Vaikka suunnitelmalta putosi ideologinen pohja pois, tekniikka piti pintansa. VW kuplaa valmistettiin miljoonatolkulla 1950- ja 1960-luvuilla. Ilmajäähdytteinen takamoottorikonsepti vanheni kuitenkin käsiin, ja 1970-luvulle tultaessa tehtaan meinasi käydä huonosti.

Vuonna 1974 esitelty VW Golf muutti kuitenkin tilanteen kertaheitolla. Siitä tuli kokonaisen autoluokan kantaisä ja eräänlainen ikoni. Nyt on menossa jo Golfin seitsemäs sukupolvi, ja mallin suosiolle ei näy loppua. Myös Polo ja Passat ovat omien luokkiensa kiintotähtiä.