XC60 on Volvon pienempi katumaasturi. Vuonna 2008 esitelty malli on valmistajan kolmas XC -sarjan auto ja se sijoittuu kokonsa puolesta XC90:n alapuolelle.

Ulkoisesti malli on selkeästi tunnistettavissa Volvoksi. XC60 muistuttaa paljon isoveljeään, mutta keulan ilme edustaa valmistajan uusinta muotoilusuuntaa. Takavalot ovat Volvolle tyypillisesti erittäin isokokoiset.

XC60 perustuu Fordin pohjalevyyn, ja niinpä sillä on sukulaisuussuhde mm. Land Rover Freelanderiin. Autoa valmistetaan Belgiassa Gentin tehtaalla. XC60 sijoittuu kilpailtuun luokkaan, jossa möyrivät mm. Audi Q5, BMW X3 ja MB GLK.

Maailmanlaajuisesti XC60 on menestynyt hyvin ja vuonna 2009 se oli Volvon eniten myyty malli.

Suomessa tarjolla on sekä etu- että nelivetoisia versioita. Neliveto on toteutettu Haldex -järjestelmällä. Malliston moottorivalikoima koostuu viisisylinterisistä dieseleistä sekä neljä- ja kuusisylinterisistä bensiinimoottoreista. Vaihteensiirrosta vastaa kuusipykäläinen manuaali tai kuusivaihteiset Powershift ja Geartronic -automaatit.

Varustetasoja on neljä: Kinetic, Momentum, Summum ja R-Design.

Omistajien kokemuksia:

Neliveto antaa loistavat ajo-ominaisuudet myös huonoilla talvikeleillä. Vakaa menijä. –Risto

Tilaa riittää hyvin, penkit kaatuu, takaluukussa kauppakassin pidikkeet ja luukku on sähköinen. Täydellinen paketti, laadun leima joka suhteessa. Aina hymyilyttää hypätessä autoon. Se onkin ensimmäinen ajatus hankkiessani auton. –Veli-Matti

 

Näytä kaikki Volvo uutiset

Kommentit

Kommentoi mallia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.