Autohullun päiväkirja: 860 hv Toyota Camryssa – Siis mitkä ihmeen SEMA-messut?

09.11.2014 | Max Lange

Menneellä viikolla tupsahti taas nettiin kuvia Ameriikan maalta mitä kummallisimmista tuning-virityksistä. Näille autoalan kummajaisille yhteinen nimittäjä on SEMA. Mutta mikä se sellainen SEMA oikein on?

Itselleni SEMA on näyttäytynyt vuosien saatossa tapahtumana, jossa esitellään Yhdysvaltojen kuumimmat ja erikoisimmat tuning-autot. En ollut aikaisemmin perehtynyt SEMA-messuihin sen enempää, muuta kuin ihmetellyt kuvia.

Mielenkiintoni SEMA:aa kohtaan herätti erityisesti lukuisten isojen autonvalmistajien läsnäolo messuilla. Messut olivat automerkeille selvästi eräänlainen näyteikkuna, jolla he esittelivät räväkämpää puoltaan.

SEMA

SEMA tulee sanoista Specialty Equipment Market Association eli vapaasti suomennettuna erikoisvarusteiden markkinajärjestö. Se on perustettu vuonna 1963 ajamaan autoalan alihankkijayritysten etua Yhdysvalloissa. Järjestöön kuuluu nykyään noin 6 400 yritystä, joihin kuuluu mm. varaosavalmistajia, varustevalmistajia, autokauppiaita, jälleenmyyjiä ja entisöijiä.

SEMA tarjoaa jäsenilleen mm. koulutusta, markkinatutkimusta, lakisääteistä ohjeistusta ja alan julkaisuja ja tietenkin kerran vuodessa suuret messut. SEMA Show järjestetään joka vuosi marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Messut ovat paisuneet vuosi vuodelta isommiksi, ja nykyään ne järjestetään Las Vegasissa.

Isosta näkyvyydestään huolimatta messut eivät ole avoin suurelle yleisölle, vaan vieraiden tulee olla jollakin tavoin tekemisissä autoteollisuuden kanssa. Kävijöitä tänä vuonna oli tästäkin huolimatta 60 000. Amerikoissa kaikki on isoa.

Autonvalmistajien näyteikkuna

Näkyvin osa SEMA-messuja ovat tietenkin lukuisat eri tuning-pajojen autotuotokset. Esillä on toinen toistaan kummallisemman näköisiä laitteita. Jo vuodesta 2003 alkaen messujen näyttävin auto on päätynyt Gran Turismo -pelisarjaan pelattaviksi virtuaaliautoiksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Viime vuosina on ollut kuitenkin nähtävillä, että suuret autonvalmistajat haluavat käyttää SEMA-messuja näyteikkunanaan. Esimerkiksi Hyundain ständillä oli esillä useita merkin nykymalleja, joita oli viritetty hyvinkin hurjiksi laitteiksi. Esimerkiksi heillä oli näytillä 700-heppainen etuvetoinen Hyundai Sonata.

Autoa ei ollut kuitenkaan virittänyt Hyundai itse, vaan tuning-paja nimeltään Bisimoto. Tällaisia tapauksia messuilla oli useita. Autot ovat näytillä isojen automerkkien ständeillä, jotka ovat tukeneet virityspajoja autojen tuunauksessa. Tuning-pajat saavat lisänäkyvyyttä, ja automerkit yrittävät antaa itsestään mielikuvia, että he osaavat olla myös hurjia.

Vai mitä mieltä olette 860-hevosvoimaisesta erilliselle alustalle rakennetusta Toyota Camry dragsterista? Kyseinen auto on aivan Toyotan omaa käsialaa. Hauskinta on, että Camry näyttää ulkoapäin aivan tavalliselta perheautolta.

Mielestäni tämä on kaiken kaikkiaan onnistunutta mielikuvamainontaa. Esillä olevista autoista voi huomata, että jenkkimerkkien lisäksi erityisesti aasialaiset ovat ymmärtäneet SEMA:n merkityksen mainonnassa. Saksalaisia automerkkejä näkyi suhteessa messuilla todella vähän.

Euroopassa ei ole aivan saman kaliiberin tapahtumaa, joten tästä voisimme ehkä ottaa oppia. VW:n tuning-malleihin keskittynyt Wörthersee-tapahtuma voisi olla ainut edes vähän samantapainen eurooppalainen tapahtuma, jossa autonvalmistaja hyödyntää tuning-autoja mielikuvamainonnassaan.

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä 400-heppaisesta Honda Fit -tila-autosta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.