Autohullun päiväkirja: katumaastureita ja superautoja enemmän kuin jaksaa laskea

08.03.2015 | Max Lange

Automaailman huomio keskittyi menneellä viikolla Geneveen. Autonäyttely oli todellista uutuuksien ilotulitusta, mutta nyt on aika pistää messut pakettiin.

Jo Geneven autonäyttelyä edeltävillä viikoilla oli nähtävissä, että Genevessä on tänä vuonna hirvittävä määrä uutuuksia. Etenkin aivan tavalliset automallit, joita suomalaisetkin ostavat, olivat vahvasti esillä.

Messuilla nousivat esiin erityisesti kaksi autotyyppiä, jotka sijoittuvat aivan eri ääripäihin: crossoverit ja superautot. Pieniä tai suurempia crossovereita oli tarjolla lähes jokaisella ständillä. Jopa Aston Martinin konseptimalli DBX oli saanut katumaasturikäsittelyn.

Vielä muutama vuosi sitten 1000 hevosvoimaa oli tuotantoautoissa lähestulkoon utopiaa. Porschen, Ferrarin ja McLarenin superautot kolkuttelivat jo viime vuonna tätä rajapyykkiä, mutta eivät vielä sitä aivan ylittäneet. Nyt messuilla oli jo useampikin tämän rajapyykin ylittäjä, mutta Koenigsegg veti kaikkien muiden alta maton ja toi messuille 1500 heppaisen ladattavan hybridin, Regeran.

Geneven tavikset

Tässä vaiheessa voi jo povata, että messu-uutuudet Skoda Superb, Volkswagen Touran ja varmasti myös päivitetty Toyota Avensis tulevat menestymään. BMW:n 2-sarjan Gran Tourer on kirjoittamaton kortti, jonka menestysmahdollisuuksista on vielä vaikea vielä puhua. Messujen tähtikatraaseen ei tämä Bemu kylläkään kuulunut.

Hyundai puolestaan osoitti taas kerran Tucsonillaan, että Peter Schreyer osaa tehdä näyttävän näköisen auton. Hienoa myös, että Hyundaille on syntymässä erittäin vahva merkki-identiteetti, jota voidaan verrata muihin eurooppalaisiin merkkeihin.

Saa myös nähdä, kuinka Qashqain läheinen sukulainen Renault Kadjar tulee menestymään. Ulkonäkö on puhtaasti subjektiivinen mittari, mutta tämän Renault-Nissan -allianssin sisäisen kamppailun mielestäni vie Kadjar. Toivottavasti myös ominaisuudet ovat kunnossa.

Geneven konseptit

Itselleni ehdottomasti positiivisin yllätys oli Nissan Sway, jonka pitäisi tarjota melko tarkkaa esimakua tulevasta Nissan Micrasta. Jos tuotantomallin muodot säilyvät edes lähellekään Swayn kaltaisina, on Nissanilla mielenkiintoinen malli käsissään.

Seatin 20V20 puolestaan antaa esimakua espanjalaisten tulevasta muotoilusuunnasta. Merkin seuraava SUV-malli kuitenkin on tätä konseptia pienempi malli.

Volkswagenin Sport Coupé GTE herätti monissa positiivisia viboja, sillä melko konservatiivisen saksalaismerkin mittapuulla konsepti oli yllättävän rohkea. Passatiin perustunutta CC:tä halutaan selkeästi eriyttää omaksi mallikseen.

Kia Sportspace on toinen osoitus korealaisten rohkeasti muotoilluista automalleista. Harvoin on esillä yhtä tyylikästä ja itseluottamusta uhkuvaa farmarimallia. Tulevaa Kia Optimaa odotellessa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Geneven yllätykset

Jos Nissan Sway yllätti minut positiivisesti tavallisempien automallien kategoriassa, niin Bentley EXP 10 Speed 6 yllätti minut urheilullisten autojen kategoriassa. Tämä konsepti spekuloi brittiläisen luksusmerkin tulevaa urheiluautoa, joka kilpailee Aston Martinien ja Ferrareiden kanssa. Vakuuttava pelinavaus Bentleyltä – aitoon brittityyliin.

Aston Martin DBX yllätti Genevessä kansainvälisen toimittajakatraan, sillä konseptista ei ollut paljastunut minkäänlaisia vuotoja ennen messuesittelyä. Tämä on nykypäivänä huomionarvoinen suoritus autonvalmistajalta.

Minun täytyy myös tässä vaiheessa vetää hieman edellisen blogipostaukseni sanoja takaisin, sillä Audi R8 näytti Geneven livekuvissa huomattavasti paremmalta kuin pressikuvissa. Haluaisin sen oranssin…

Yleiset trendit

Tarjontaa tänä vuonna Genevessä oli niin valtavasti, että monien mielestä jätin varmasti tärkeitä malleja mainitsematta. Monipuolisuus tekee myös vaikeaksi yleisten johtopäätösten tekemisen.

Pariisin autonäyttelyn jälkipuinneista löytyy yhtäläisyyksiä myös Geneveen. Perinteiset akkukäyttöiset sähköautot ovat hävinneet valokeilasta. Myöskään Plug-In-Hybrid ei ole enää mitenkään erityisen iso asia, sillä niistä on tullut jo näyttelyiden arkipäivää. Lähinnä jos autonvalmistajalta puuttuu vaihtoehtoinen voimanlähde, nostattaa se kulmakarvoja.

Eurooppalainen autotuotanto on taas huippuvedossa ja tänä vuonna nähtiin erittäin näyttäviä konsepteja sekä hienoja tuotantomalleja. Usko markkinoihin on tuonut esille myös aiempaa rohkeampia autoja. Superautot voivat paremmin kuin koskaan, ja kyllä niitä seinäposteriautoja löytyy vielä tulevaisuudessakin.

Olisiko jo vuoden päästä Genevessä aika ensimmäisille todellisille robottiautoille?

Kaiken kaikkiaan Geneve osoitti, että auto on edelleen haluttava kohde, johon kannattaa jopa Euroopassa sijoittaa. Hienoa!

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä paluulipusta Geneveen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.