Autohullun päiväkirja: Miten Tesla tekee tulevaisuuden niin helpoksi?

22.03.2015 | Max Lange
Autohullun päiväkirja: Miten Tesla tekee tulevaisuuden niin helpoksi?

Tesla julkaisi torstaina tietoja Model S:n seuraavista ohjelmistopäivityksistä. Päivitysten sisällöt itsessään eivät ole maailmaa mullistavia, mutta niiden saavutettavuus on.

Tesla Model S:n seuraava ohjelmistopäivitys on koodinimeltään 6.2, ja tuo mukanaan mm. toimintoja, joilla sähköauton toimintamatkan aiheuttama ahdistus pitäisi olla menneen talven lumia.

Navigaattoriin yhdistetty Trip Planner muodostaa ajoreitin ajettuun kohteeseen niin, että virta ei pääse ajomatkan aikana loppumaan. Ohjelma laskee reitin automaattisesti Teslan pikalatausaseman kautta, jos auton toimintamatka ei kohteeseen asti riitä.

Puhelinsovellus ilmoittaa latausasemalla, kun akussa on taas tarpeeksi varausta seuraavalle pikalatausasemalle tai määränpäähän pääsemiseen.

6.2 -päivitykseen sisältää myös edellä mainitun lisäksi kuolleen kulman varoittimen, hätäjarrutustoiminnon sekä kaasupolkimen vasteen on parantamisen.

Tesla valotti myös samalla, mitä Model S:n seuraava isompi päivitys, 7.0, pitää sisällään. Kyseessä on melkoisen mullistava päivitys, sillä se tekee Teslasta lähestulkoon itsestään ajavan auton.

Päivityksen jälkeen Model S kykenee ajamaan pidempiä maantieosuuksia itsenäisesti. Monilla muilla valmistajilla on sama teknologia kehitteillä, mutta Teslalla on vielä eräs kortti takataskussaan.

Kuten päivitys 6.2, myös 7.0 leijailee Teslaan automaattisesti internetin välityksellä niin, että auton omistajan ei tarvitse oikeastaan tehdä mitään. Tesla Model S:n omistajat voivat siis saada itselleen robottiauton yhdessä yössä, ilman muita häslinkejä.

Teslan ajatusmaailma tulee ohjelmistokehityksestä ja mobiilimaailmasta. Älypuhelimiin on jo vuosia tullut uusia päivityksiä automaattisesti. Tesla on älynnyt soveltaa tätä myös autoiluun.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mielenkiintoisen tästä tekee sen, että käytännössä voi ostaa uuden Teslan, ja vuoden päästä samassa autossa on huomattavasti enemmän ominaisuuksia ja varusteita kuin uutena.

Automaattiset päivitykset murtavat eräällä lailla perinteisen autoteollisuuden käsityksiä autojen ominaisuuksista ja varusteista. Siksi minun täytyy nostaa hattua Teslalle heidän rohkeudestaan.

7.0 -päivityksen merkitystä korostaa se, että päivityksen jälkeen yhtäkkiä maanteillä liikkuu tuhansia robottiautoja – ilman mitään suurempaa infrastruktuurimuutosta. Tosin lainsäätäjät saattavat olla ihmeissään näiden autonomisien Teslojen kanssa – Elon Musk lähettää terveisiä Arkadianmäelle.

Toisaalta eivät kaikki Tesla Model S:n ostajat uusimpia päivityksiä saa. Esimerkiksi 6.2 -päivityksen hienoimmat ominaisuudet tulevat vain autoihin, jotka on valmistettu lokakuun 2014 jälkeen. Tottakai autonominen ajaminen vaatii tarvittavat tutkat ja sensorit ympäri autoa. Kyllä niitä syyskuussa 2014 valmistettujen Teslojen omistajia mahtaa varmasti harmittaa.

Kun Audi, Mercedes ja kumppanit aikanaan saavat autonomisia autoja liikkeelle ja asiakkaiden käsiin, tulevat nämä ominaisuudet ensiksi tietenkin vain kalliimpien mallien yhteyteen, ja silloinkin lisävarusteeksi.

Teslan tapauksessa tarvitsee omistaa kyseinen auto, ja homma lähestulkoon on sillä selvä. Toivoisinkin, että perinteisen autoteollisuuden toimintatavat muuttuisivat hiljalleen 2010-luvulle.

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä ilmateitse autoon päivittyvästä vakionopeudensäätimestä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.