Autohullun päiväkirja: Tavisautot hiiteen, superautot rulaa!

18.01.2015 | Max Lange
Autohullun päiväkirja: Tavisautot hiiteen, superautot rulaa!

Detroitin autonäyttely lupasi hyvää autoteollisuudelle. Rohkeita autoja uskalletaan taas tehdä – ainakin Amerikoissa. Mutta mihin jäivät tavallisten ihmisten autot?

Detroitin autonäyttelyn kiistaton kunkku oli uusi Ford GT. Julkistuksessa kaikki meni nappiin. Auton julkistusta ei osattu yleisesti odottaa, ja se onnistui vetämään juuri niistä naruista, joista autoihmiset yleensä lämpenevät. Ford GT näytti rohkealta sekä nopealta.

Se oli säilyttänyt juuri sopivasti vanhoja tuttuja piirteitä edellisistä sukupolvista, mutta näytti kuitenkin tuoreelta. Auto oli myös sopivasti amerikkalainen, koska voimalinjassa ei oltu sorruttu turhaan kikkailuun – tuplaturbo-V6, 600 hv ja siinäpä se.

Ehkä jopa harmittavasti Ford GT veti hiukan mattoa alta pari tuntia myöhemmin julkistetulta Honda NSX:ltä. Teknisesti NSX on varmasti edistyksellisempi kuin Ford GT, mutta Hondasta jäi jotenkin uupumaan seksikkyys, jota GT puolestaan huokuu.

Tehoa ja vauhtia

 NSX ja GT ovat mielestäni ylistyksensä ja erityismainintansa ansainneet. Jos katsoo Detroitin muutakin julkistuslistaa, niin suorituskyky jyllää. Tavalliset perheautot loistivat kirkkaasti poissaolollaan. Uutuuksista perinteisimmän näköinen oli toisen polven Chevrolet Volt, joka sekään ei tavanomaisin auto ole.

Volvo S60 Cross Country on vähintäänkin erikoinen ja Mercedesin C-sarjasta oli esillä lähes AMG-tasoinen tehoversio. Lähes poikkeuksetta julkistetut autouutuudet olivat suorituskykyisiä versioita jo aiemmin esitellyistä automalleista.

Autoblogin toimittaja Seyth Miersma on tehnyt Detroitin uutuuksista hauskoja laskelmia. Ne osoittavat, että julkistettujen autojen painopiste on urheilullisimmissa automalleissa.

Seuraavassa siis Detroitissa julkaistujen autojen numerotietojen keskiarvoja:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

  •         Tehoa keskimäärin: 331 hv
  •         Vääntöä keskimäärin: 473 Nm
  •         Iskutilavuus keskimäärin: 3,29 l
  •         Sylinterien määrä keskimäärin: 5,9
  •         Vaihteiden määrä keskimäärin: 7,1
  •         Kiihdytys 0–100 km/h keskimäärin: 5,6 s
  •         Moottorin ahtotapa keskimäärin: 68% turboahdin, 24% ahtamaton, 5% mekaaninen ahdin, 3% kaksoisahtaminen
  •         Vetotapa keskimäärin: 63% neliveto, 43% takaveto, 18% etuveto, 25% monia vetotapoja tarjolla
  •          Energianlähde keskimäärin: 72% bensiini, 14% hybridi, 7% diesel, 7% sähkö

Vedetäänpä siis johtopäätöksiä. Detroitin uutuuksien keskivertoauto on noin 300 hevosvoimainen 3-litraisella V6-turbomoottorilla ja seitsenportaisella kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu neliveto, joka kulkee bensiinillä.

Keskiverto on suhteellista

Nämä edellä mainitut lukemat viittaavat vahvasti hyvinkin suorituskykyiseen ajoneuvoon. Ne myös osoittavat, että Yhdysvalloissa autoteollisuudella menee verrattain hyvin, sillä rohkeita autoja uskalletaan tehdä. Tuskin keskiverto amerikkalainen kuitenkaan aivan yhtä hienolla autolla ajaa.

Meillä Euroopassa ollaan huomattavasti konservatiivisempia, ja uutuuksia esitellään järkiperustein. Katselin muistinvirkistykseksi edellisen merkittävän eurooppalaisen autonäyttelyn eli Pariisin uutuuksia. Oli Pariisissakin muutamia superautoja, mutta pääosan veivät autot, jotka on tarkoitettu normaaleille ihmisille.

Pariisin jälkipuinnin yhteydessä kysyin, että missä olivat sähköautot. Eipä yllä olevan statistiikan mukaan Detroitissakaan päästä sähköllä juhlimaan. Seitsemän prosenttia on kuitenkin edes jotakin. Hybridit ja sähköautot yhteenlaskettuna päästään sentään viidesosaan kaikista uutuuksista.

Öljy se edelleen jyllää Yhdysvalloissakin.

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä Detroitin autonäyttelyn keskivertoautosta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.