Autohullun päiväkirja: Turbot tulee, äänet menee!

25.01.2015 | Max Lange
Autohullun päiväkirja: Turbot tulee, äänet menee!

Tällä viikolla Porschekin lopulta uutisoi, että 911-mallisto on siirtymässä kokonaisuudessaan turbomoottoreihin. Onko vapareiden ja korkealle kirkuvien moottoreiden aika ohitse?

Itselleni yksi urheiluautojen tärkeimpiä ominaisuuksia ovat äänet, koska se osa sitä elämystä, jota autot parhaimmillaan voivat tuottaa. Ääniä on kuitenkin viime vuosina alkanut uhkaamaan laite nimeltä turbo.

Nykyään, kun alhaiset päästöt ovat prioriteettilistalla korkeimmalla, turbomoottorit ovat tavalliset autojen lisäksi yleistyneet myös urheiluautoissa. Eittämättä ahtamisella saavutetaan paljon etuja vapaastihengittäviin moottoreihin verrattuna. Nykytekniikalla turboviivekään ei ole sellainen riippakivi kuin ennen muinoin.

Viime aikoina monet urheiluautot ovat saaneet turbomoottorin, ja parantuneesta suorituskyvystä huolimatta äänet ovat jääneet uupumaan. BMW M3 on tästä hyvä esimerkki. Edellisen sukupolven (E92) V8-pata kiersi korkealle ja tarjosi hienon ääniraidan.

Nykyinen BMW M4 on kaikilla mahdollisilla mittareilla mitaten parempi auto kuin edeltäjänsä, mutta jää vähintäänkin äänimaailmassa kakkoseksi. M4:ssa ääntä joudutaan kaiuttimien avulla tuomaan erikseen ohjaamoon, jotta moottorinäänet korostuisivat paremmin ajon aikana. Tämä on mielestäni väärin.

Uusimman Porsche-uutisen myötä pelkään, että heillä sorrutaan samaan temppuun kuin BMW:llä. Mielestäni Porschen bokserimoottori kiertäessään korkealle on yksi kauneimpia ääniä maailmassa. Olisi todella harmi, jos turbot veisivät tämänkin nautinnon pois.

Epäilylleni hyvää ei lupaa viimeisimmän sukupolven Porsche 911 Turbo. Sen äänet ovat olleet huomattavasti tukahdutetumpia kuin esimerkiksi edullisemman 911 Carreran äänet.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Formula 1 on myös hyvä esimerkki siitä, mitä turbot tekevät lajin äänimaailmalle. Mielestäni nykyisten F1:n ääni on mielenkiintoinen, mutta aivan turhan hiljainen. Äänet ovat niin iso osa kuninkuusluokkaa, että on puhuttu jopa lajikriisistä turbomoottoreiden takia.

Seuraavassa siis toive insinööreille:

Rakkaat insinöörit! Keksikää sellainen turboahdettu moottori, jonka äänet eivät kärsi ahtamisesta. Te olette aikanaan keksineet, kuinka eliminoida turboviive. Miksette keksisi kikkaa, kuinka äänimaailma saadaan pidettyä korkeampana. En myöskään halua saada vastauksena ininää: ”mutkun hyötysuhde, mutkun hiilidioksipäästöt”. Deal with it! Kiitos.

Seuraavassa oodi Porschen bokserimoottorille:

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä sinfoniakonsertista, jonka kapellimestarina toimii Ferrarin V10.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.