Autohullun päiväkirja: Uusi automalli voi antaa ensivaikutelman vain kerran

21.09.2014 | Max Lange
Autohullun päiväkirja: Uusi automalli voi antaa ensivaikutelman vain kerran

Pariisin autonäyttely on jo ovella, ja uusia automalleja putkahtaa esiin kuin sieniä sateella. Siksi tämä pari kuukautta kestävä ajanjakso ennen isoa autonäyttelyä on todellista kulta-aikaa uusista autoista kiinnostuneille.

Uuden automallin julkaisu on aina jännittävä hetki. Autovalmistajat ja -toimittajat hehkuttavat kilpaa mallin tärkeyttä merkin tulevaisuudelle. Mainostoimiston jampat ovat kuohuttaneet sosiaalisessa mediassa julkaisemalla suttuisen kuvan uutuudesta pari tuntia ennen virallista julkaisua. Koko automaailman huomio kohdistuu julkistushetkeen, jolloin kangas vedetään auton yltä.

Itse en halua lähteä mukaan valmistajan hullunmyllyyn, vaan luoda oman mielipiteeni uutuudesta itsenäisesti. Kuumottavin hetki on, kun näen ensimmäisen virallisen kuvan uudesta automallista. Ensivaikutelman merkitys on valtavan tärkeä. Vaikka kyseessä on vain auton ulkoiset muodot, antavat ne ensimmäisen perustuksen uudelle mallille. Näitä muotoja joudumme katselemaan seuraavat kymmenen vuotta.

Subjektiivisia johtopäätöksiä

Aloitan uuden mallin tarkastelun aina etukulmasta, koska siitä näkee auton koko olemuksen yhdellä vilkaisulla. Tämän jälkeen haluan nähdä auton takaviistosta. Se on lähes yhtä tärkeä kuin etuviisto, koska näyttävänkin auton voi pilata rumalla takamuksella.

Esimerkiksi Jaguarin kovasti rummuttama XE on mielestäni epäsopusuhtainen ja rumahko takaa katsottaessa. Edestäpäin XE on todella näyttävä, mutta kokonaisvaikutelma jäi silti pettymykseksi. Teknisesti ja muilta ominaisuuksiltaan auton on oltava aivan timanttinen, jotta mielipiteeni kirkastuisi.

Objektiivisesti ajateltuna edellä mainitussa ei ole mitään järkeä, mutta ensivaikutelma on mikä on, ja pysyy mielessä kuin takiainen. Päässäni liikkuu siis tuon kaltaisia ajatuksia uuden mallin julkistuksen yhteydessä. Ennen isoa autonäyttelyä saan käydä vastaavanlaisen ajatusprosessin läpi useamman kerran – ja en tiedä mitään parempaa.

Pariisin mallivyöry

Pariisin autonäyttely pidetään tänä vuonna 4.–19. lokakuuta. Ranskassa näyttely käy joka toinen vuosi, sillä se vuorottelee Frankfurtin autonäyttelyn kanssa. Kun on Frankfurtin vuoro, saksalaiset julkistavat tusinoittain uusia malleja ja röyhistelevät höyheniään. Tänä vuonna ranskalaiset pääsevät näyttämään osaamistaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pariisin autonäyttelyyn tähtäävä mallivyöry alkoi tänä vuonna jo kesällä. Pelin avasi heinäkuussa VW uudella Passatillaan. Pian sen jälkeen Daimler-konserni pääsi parrasvaloihin piskuisella Smartillaan. Taistelu autoihmisten huomiosta oli alkanut.

Suureen "Pariisin uutuksien" mallivyöryyn on toistaiseksi kuulunut mm. Audi A6 facelift, Ford Focus ja C-Max faceliftit, uusi S-Max, Honda HR-V, Hyundai i20, Jaguar XE, Land Rover Discovery Sport, Mazda 2 ja MX-5, Mercedes AMG GT, Opel Corsa ja Karl, Peugeot 308 GT, Skoda Fabia sekä Volvo XC90.

Edellä tuli mainittua aivan liian monta mallia peräjälkeen, mutta kyseinen listaus antaa hyvän kuvan uusien automallien määrästä aikana ennen suurta autonäyttelyä. Näiden jokaisen kanssa olen käynyt samanlaisen ajatusprosessin läpi kuin Jaguar XE:n kanssa.

Listaa katsoessa hämmästyttää ranskalaisautojen vähyys. Se ehkä selittyy sillä, että PSA:lla ja Renaultilla on vielä kovimmat uutuudet julkaisematta. He haluavat varastaa show’n Pariisin autonäyttelyssä, eikä paljastaa malleja vielä etukäteen. Ranskalaisilla on tosin monia prototyyppi- ja konseptiautoja julkistettuna.

Uusia malleja on saapunut kuin liukuhihnalta ja toivottavasti vielä uusia tulee. Nautitaan nyt tästä ajasta ennen Pariisin autonäyttelyä, kun vielä voidaan. Pian taas julkistukset vähenevät ja paluu tylsään arkeen koittaa.

Oma sydämen sulattajani Pariisin uutuuksista on toistaiseksi Mazda MX-5. Mikä on sinun?

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä autonhakumatkasta Saksaan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.