Autohullun päiväkirja: Uusia automalleja putkahtelee kuin sieniä sateella – syynä suhdanteet vai trendit?

22.02.2015 | Max Lange
Autohullun päiväkirja: Uusia automalleja putkahtelee kuin sieniä sateella – syynä suhdanteet vai trendit?

Uusista automalleista kiinnostuneille viime viikko oli kiivas, sillä virallisia julkistuksia putkahteli jokainen päivä useampia. Niiden perässä pysyminen oli suorastaan työlästä. Mutta mitä tämä mallivyöry kertoo autoteollisuuden tilasta?

Tekstin kirjoitushetkellä Geneven autonäyttelyn alkuun on noin reilu viikko. Autonvalmistajilla on jo vakiintunut tapa julkistaa ensikuvat ja -tiedot uusista automalleista parista kuukaudesta muutamaan viikkoon ennen autonäyttelyn alkua.

Mennyt viikko oli kuitenkin uutuustahdiltaan yllättävänkin vilkas. Laskin erittäin epävirallisen lukeman kuluneella viikolla julkistetuista uusista eurooppalaisista automalleista. Sain tulokseksi 24 uutta mallia tai malliversiota, mikä on mielestäni erittäin suuri lukema.

Lukema on syytä laittaa jonkinlaiseen perspektiiviin. Geneven autonäyttely ei ole Euroopan mittakaavassa yhtä iso tapahtuma kuin Frankfurtin tai Pariisin autonäyttelyt. Ehkä merkittävintä lukemassa on se, että suurin osa näistä malleista on erittäin tärkeitä volyymimalleja, joita tulee satavarmasti näkymään myös suomalaisessa katukuvassa. Kyse ei ole pelkästään futuristisista konsepteista tai superautoista.

Mitä tältä epäviralliselta listalta sitten löytyy? Täysin uusia malleja olivat mm. Skoda Superb, Hyundai Tucson ja VW Passat Alltrack. Listalla on myös huomattavia facelift-malleja, kuten Peugeot 208, Toyota Avensis, Citroën C4 ja VW Sharan.

Trendit

Varsinkin saksalaiset premium-merkit ovat viime vuosina ryhtyneet täyttämään malleillaan jokaista mahdollista niche-koloa. Esimerkiksi Audilla oli vuonna 1998 tarjolla vain kuusi eri automallia. Tällä hetkellä kaikki eri korimuodot ja suorituskykyiset mallit mukaan lukien malleja on tarjolla yli 50.

Autonvalmistajat pyrkivät yhtenäistämään komponentteja. Kun hyväksi todettu palikka kelpaa moneen paikkaan, säästyy rahaa. Tätä ylimääräistä pätäkkää voidaan sitten käyttää uusien mallien kehittämiseen. Viimeisimpänä huippuna tästä ovat lukuisat maastomeikkiä saanet autot, kuten tuossa ylempänä mainittu VW Passat Alltrack.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Suhdanteet

Voisiko mallivyörystä vetää myös sellaisia johtopäätöksiä, että eurooppalainen autoteollisuus olisi oikeasti toipumassa pahimmasta talouskriisistä? Uusia malleja kehitetään laajalla rintamalla, autonvalmistajia on edustettuna monesta eri maasta. Mitään erityisen mullistavaa ei näissä Geneven malleissa ole, mutta hyviä perusautoja on paljon luvassa.

Myös Euroopan automyynti on ollut hienoisessa kasvussa jo reilun vuoden. Tosin meillä peräpohjolassa myynti vielä sakkaa, eikä Ukrainan tilanteen epävarmuus välttämättä positiivista mielialaa nostata.

Luulen, että viime viikon mallisumaa selittää sekä suhdanteet että trendit ja loppujen lopuksi myös puhdas sattuma. Annan kuitenkin autonvalmistajille vinkin: ”Saatte enemmän näkyvyyttä uutuuksille, jos julkaisette autonne silloin, kun kukaan muu ei julkaise autoaan”.

Ennusteeni on, että tulevana syksynä Frankfurtissa nähdään kaikkien aikojen mallivyöry. Varsinkin kun saksalaiset pääsevät voimien tunnoissaan kotitantereellaan esittelemään malleja joka ikiseen mahdolliseen lokeroon ja nurkkaan. Hikeä pukkaa!

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä päivästä, jolloin ei julkisteta yhtä ainoata autoa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.