Autohullun päiväkirja: Voi Audi minkä teit!

01.03.2015 | Max Lange

Toisen sukupolven Audi R8 on nyt julkistettu. Ingolstadtilaiset ovat ladanneet uutuuden täyteen uusinta tekniikkaansa, mutta missä on se wau-efekti?

Kuten olen aiemminkin tässä blogissa joskus saattanut mainita, on ensisilmäys aina ehdottoman tärkeää mielikuvalle, jonka auto muodostaa. Mielestäni edellisen sukupolven R8 oli ja on edelleen tyylikäs auto, jonka muotoilu on kestänyt erittäin hyvin aikaa. Siksi odotukset uutuutta kohtaan olivat suuret.

Vierailin toissa viikolla Audin tehtailla Ingolstadtissa, jossa uudella R8:lla esiteltiin merkin laserkaukovaloteknologiaa. R8 itsessään oli puolestaan hupun alla, eikä meille sitä vielä uskallettu näyttää.

Siitä neljä päivää myöhemmin espanjalainen autosivusto paljastaa vuotokuvan uudesta R8:sta. Seuraavana päivänä Audi sitten joutui myöntymään ja julkisti loputkin viralliset kuvat uutuudestaan. Ja voi kun minä olin pettynyt.

Kuvat nähtyäni ensimmäinen mieleeni tullut sana on töks. Jonnekin terävien kulmien ja pokkauksien uumeniin on onnistuttu hävittämään edellisen sukupolven sulavuus. R8:n ulkonäkö oli siis itselleni roima pettymys.

Tietyistä kuvakulmista mieleen tulee jopa Bugatti Veyron, mikä ei tällaisen vauhdikkaan urheiluauton tapauksessa ole hyvä asia. Ulkonäön perusteella ei missään nimessä saisi tuomita koko autoa, mutta tällaisia superautoja myydään valitettavasti erittäin paljon silmillä.

Teknisesti R8:ssa ei ole valittamista. Konehuoneessa jyllää Lamborghini Huracanistakin tuttu 5,2-litrainen V10, joka tuottaa rouheat 610 hevosvoimaa. Hienoa sinänsä, että tällainen suuri autonvalmistaja tekee vielä rehellisiä ahtamattomia bensiinimoottoreita.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Suorituskykyäkin piisaa, sillä kiihdytys 0–100 km/h vie 3,2 sekuntia. Kysessä on Audin kaikkien aikojen nopein ja tehokkain sarjatuotantomalli. Nelivetoa on rukattu entisestään, ja 100 prosenttia voimasta voidaan lähettää takapyörille. Siis paperillahan kaikki näyttää oikein hyvältä.

Kehitystyössä on kuulemma otettu erityisesti oppia LeMans-sarjan kilpa-autoista. Tämä onkin tärkeää, koska uutta R8:n kilpa-autoversiota käytetään tulevaisuudessa varmasti useissa eri kilpasarjoissa.

Mielenkiintoinen lisä R8:n mallivalikoimaan on myös e-tron sähköversio. E-tronissa ei ole lainkaan polttomoottoria, joten kyseessä täyssähköinen urheiluauto. Audi on pakannut e-troniin vaikuttavat lukemat: kaksi sähkömoottoria, joiden yhteisteho on noin 455 hv ja tuottavat mojovat 920 Nm vääntöä.

Moisista lukemista huolimatta Audi väittää, että e-tron selviäisi yhdellä latauksella jopa 450 kilometriä. Komeita lukemia, pitivätpä sitten paikkansa tai eivät. E-tronia valmistetaan tosin vain rajoitettu määrä rajoitetulle markkina-alueelle, johon Suomi tuskin kuuluu.

Mutta niin, en tahdo oikein päästä yli ja ympäri siitä, että uusi R8 ei ole kaunis auto – ainakaan kuvissa. Mielikuva vain korostuu, kun viereen laitetaan vanha malli. Mitä sinä olet mieltä – uusi vai vanha R8?

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä toisen sukupolven Audi R8:n faceliftistä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.