Autohullun päiväkirja: VW Beetlen kori ja Volvon logo – kiinalaiset, kuinka te taas kehtaatte?

29.03.2015 | Max Lange

Menneellä viikolla lukuisille autosivustoille ilmestyi taas kuvia mitä törkeimmistä kiinalaisista kopioautoista. Ne aiheuttivat samaan aikaan myötähäpeää, kyyneliä ja naurua. Päätin siis selvittää, miksi näitä ihmelaitteita oikein syntyy.

Ylhäällä olevat kuvat kertovat varmasti kaiken. Kiinalaiset autonvalmistajat ovat taas sortuneet harvinaisen törkeään länsiautojen kopiointiin. Viime vuoden lopulla kuohuntaa aiheuttanut LandWind X7 (Range Rover Evoque) oli sentään kunnollisen auton näköinen laite. Nyt nämä Shandong EV Expossa julkistetut kopioautot aiheuttavat lähinnä itkunsekaista naurua.

BMW i3:sta ilmiselvästi muistuttava koirankoppi on nimeltään Jinma JMW2000. Myös takana on esikuvan piirteitä on havaittavissa. Kyseessä on BMW i3:n tapaan sähköauto, joka tosin sijoittuu kiinalaiseen LSEV-kategoriaan.

Toinen Shandong EV Expon helmi on VIDOEV-yrityksen tekemä kapistus, joka muistuttaa harvinaisen paljon VW:n uudemman aikakauden Beetleä. Kopio on tämäkin harvinaisen tökerö, sillä autolla ei ole vielä edes kunnon sisustaa. Mielenkiintoista on, että VIDOEV:n logo muistuttaa kovasti Volvon vastaavaa.

Kolmikosta ehkä ”parhaimman” näköinen kopio on Yogomo 330. Tämä Kia Picantosta inspiraatiota hakenut sähköauto kuuluu myös LSEV-kategoriaan. Yogomo on hieman lyhyempi kuin esikuvansa, mutta akseliväli on täysin identtinen. Sisällä sentään alkuperäistä ei ole lähdetty kopioimaan.

Kaikki edellä mainitut autot esiteltiin siis Shandong EV Expossa, joka on Kiinan suurin sähköautoihin liittyvä messutapahtuma. Varsinkin meidän mopoautoja muistuttavia LSEV:tä oli messuilla runsaslukuisesti esillä. LSEV:n maksimiteho on 10 hv, huippunopeus 50 km/h ja kokonaispituus alle 4 metriä. Maanteille näillä sähköautoilla ei saa lähteä.

LSEV:t houkuttelevat paljon pieniä moottoripyörävalmistajia ja muita nyrkkipajoja esittelemään omia virityksiään. Tämän takia nähdään myös varsin tökeröitä kopioita, kun alalle on uusia pyrkijöitä.

Kiinalaisten kopioiden taustaa

Kiinan kopiovillitys on monitahoinen ilmiö, jolle ei löydy yhtä ainoaa selkeää syytä, eikä myöskään helppoa ratkaisua. Länsimaisessa kulttuurissa suuressa arvossa ovat tekijänoikeudet ja patenttisuoja. Jonkun henkilön tai tahon luomaa omaisuutta kunnioitetaan lähtökohtaisesti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kiinassa samanlaista kulttuurillista lähtökohtaa tekijänoikeuksien suojaamiseen ei ole. Esimerkiksi länsimaiset patentit eivät päde Kiinassa. Kiinalaisten patenttien hakeminen puolestaan on todella helppoa, eikä niitä etukäteen tarkasteta.

Länsimaalaiset autonvalmistajat ovat hakeneet patentteja myös Kiinassa, mutta näissä tapauksissa paikalliset vetävät yleensä kotiin päin. Onpa ollut myös tapauksia, joissa kiinalainen kopiovalmistaja on haastanut länsimerkin oikeuteen.

Nykypäivän kapitalistisessa Kiinassa arvostetaan kuitenkin länsimaalaisia tuotteita. Niille on kova kysyntä, mutta harvalla kuitenkaan on länsituotteisiin varaa. Siksi helppo ratkaisu on länsituotetta muistuttava kopio. Suhtautuminen kopioihin ei ole negatiivinen, ja valmistajat saavat näin halvalla tavalla nostettua tuotteensa imagoa.

Kiinan viranomaiset eivät täten ole puuttuneet kopiointiin, lännen painostuksesta huolimatta. Toisaalta voisi ajatella, että kopiointihan on parasta mahdollista imartelua alkuperäiselle tuotteelle. Harvaa kopioitua automallia myydäänkään edes Kiinan ulkopuolella, joten ne eivät varsinaisesti alkuperäisen automallin myyntiä heikennä.

Oma mielipiteeni on, että tämä kiinalaisten kopiovillitys saisi jo päättyä. Hetken aikaa on ollut jo ilmoilla, että esimerkiksi Qoroksen kaltaiset kiinalaismerkit saisivat vähitellen jalansijaa myös Euroopassa. Qoroksen autot ovat aivan omaa suunnittelua eivätkä minkään muun kopioita.

Sitten taas otetaan takapakkia ja oikein kunnolla.

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä LSEV LaFerrarista – saavat sitten Kiinan pojat vähän yrittää.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.