Autohullun päiväkirja: Focus RS ei ole Fordin mielestä täydellinen – ja se on hyvä asia Fordille

Ford Focus RS on yksi tämän hetken odotetuimmista suorituskykyisistä kompaktiluokan autoista. Tiedämme RS:n kehitystyöstä tällä kertaa enemmän kuin monen muun merkin uutuusmallista, koska Ford on itse valottanut auton suunnittelua omalla dokumenttisarjallaan. Tästä pisteet Fordille.

Focus RS:n merkitystä autofanaatikoille ei sovi vähätellä. Autolla on komeat ralliperinteet, ja RS on loppujen lopuksi yksi sellaisista suorituskykyisistä automalleista, johon myös tavallisella ihmisellä on varaa. Kaikki edelliset Focus RS:t ovat olleet etuvetoisia, mutta uutuusmalli on nyt nelivetoinen, mikä oli odotettu ja positiivinen ratkaisu.

Focus RS:n julkistus tapahtui tämän vuoden keväällä, ja sain itse olla todistamassa auton paljastusta Fordin tehtailla Kölnissä. Auton ulkonäkö paljastettiin tuolloin, samoin tärkeimmät tekniset ratkaisut, kuten esimerkiksi neliveto ja siihen yhdistetty Drift-ajomoodi. Mielenkiintoista kuitenkin oli, että auton viralliset teholukemat eivät tuolloin vielä olleet selvillä.

Ford ilmoitti tuolloin, että autossa olisi enemmän kuin 320 hevosvoimaa. Epämääräisyys aiheutti tuolloin hieman ihmetystä toimittajajoukoissa. Vasta loppukesästä Ford vihdoinkin julkisti todelliset suorituskyky- ja tehoarvot Focus RS:lle. Lopulliseksi tehoarvoksi ilmoitettiin 345 hv, mikä on kunnioitettava lukema perheautolle.

Mielenkiintoista onkin, kuinka saimme myöhemmin tietää syyn Fordin myöhäiselle suorituskykyarvojen ilmoitukselle. Tiedon taustalla on Fordin tuottama ”Rebirth of an Icon” –lyhytdokumenttisarja, joka on vapaasti nähtävillä YouTube-videopalvelussa. Sarjassa on kahdeksan jaksoa, siinä seurataan Ford Focus RS:n kehitystyötä tuotantoautoksi.

Dokumenttisarjaa seurataan autoa kehittävien insinöörien ja suunnittelijoiden näkökulmasta. Itselleni dokumentin ehdottomasti mielenkiintoisinta antia on ollut sen antama sisäpiiri-informaatio Focus RS:n kehitystyöstä. Ennen kaikkea sellaista tietoa, jota yleensä autonvalmistajien PR-osastot eivät välttämättä halua päästää talon ulkopuolelle.

”Rebirth of an Iconin” avulla selvisi esimerkiksi, miksi Focus RS:n teholukemia ei kerrottu keväällä julkisuuteen. Yksinkertainen selitys on, että Ford ei tiennyt vielä tuolloin, paljonko auton 2,3-litraisesta Ecoboostista lopulta saadaan tehoa irti. Dokumentissa mm. selviää, kuinka auton kehitysversiossa oli tuolloin moottoriongelmia.

Haluan antaa Fordille pisteet siitä, että he viitsivät tehdä kyseisen dokumenttisarjan ja erityisesti siitä, että dokumentissa kerrotaan joitakin negatiivisiakin asioita RS:stä ja sen ominaisuuksista. Dokumentti antaa myös autolle ns. todelliset kasvot, joita ovat ihmiset, jotka ovat Focus RS:n kehitystyön taustalla.

Dokumentti ei varmastikaan millään mittarilla heikennä Ford Focus RS:n kiinnostavuutta tai haluttavuutta auton potentiaalisten ostajien joukossa. Dokumentti parantaa myös auton näkyvyyttä julkisuudessa, ja pitää sen pinnalla pidemmän aikaa. Myös tarinan rakentaminen auton taustalle, niin kuin nyt Focus RS:n tapauksessa, on erittäin fiksua.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mielestäni monien muiden automerkkien PR-osastoilla on oppimista siinä, että autosta voidaan rehellisesti kertoa myös negatiivisia asioita, jos ne on esitelty perustellusti. Ainakin omissa silmissäni autonvalmistajan mainonnan liiallinen silottelu ja hehkuttaminen aiheuttavat lähinnä närkästystä.

Rehellisyydellä ja suoruudella saavutetaan sympatiaa.

Katso alta Fordin kahdeksanosainen ”Rebirth of an Icon” dokumenttisarja:

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.