Kolumni: 84 kuukauden pikavippi

22.02.2015 | Niko Rinta
Kolumni: 84 kuukauden pikavippi

Suuret autonvalmistajat lisäävät Yhdysvalloissa myytäviin autoihin moottoriääntä keinotekoisesti, koska kovan äänen puute mielletään ostajien keskuudessa tehon puutteeksi.

Auton hiljaisuus toimii monelle merkkinä moottorikehityksestä ja alhaisemmista päästöistä. Vihreät arvot eivät kuitenkaan riitä amerikkalaisautoilijalle, hän kaipaa takavuosien bensasyöppöjen ääntä.

Äänellä leikkiminen on tuttua lähes äänettömien sähköautojen kohdalla – usein turvallisuustekijöiden takia. Nyt on polttomoottorien vuoro, koska pieniin turbokoneisiin halutaan pärinää.

Ääniesanssia voidaan luoda eri keinoin. Esimerkiksi Ford Mustang Ecoboostissa asia on ratkaistu toistamalla moottorin ääntä auton kaiuttimien kautta. Volkswagenin versiossa kuski voi itse valita ääneksi mieleisensä, ja erilaisia ratkaisuja moottorin äänen tuomiseksi matkustamoon ovat kehittäneet myös muun muassa BMW, Lexus ja Porsche.

Moottoriäänien kanssa kikkailu on yksi osoitus siitä, että autoilu on fiilisjuttu.

Samantapaista aromakemikaalien liuosta tarjoillaan autorahoituksen puolella, jossa autokauppaa ruokitaan halvalla lainarahalla ja ylipitkillä laina-ajoilla. Auton voi nykyään ostaa seitsemän vuoden lainalla, jolloin auton arvo saattaa laskea lainan pienenemistä nopeammin.

Aran asian nosti esille Hondan USA:n myyntijohtaja John Mendel Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa. Analyytikoiden mukaan jopa useampi kuin yksi neljästä amerikkalaisesta autolainasta myönnettiin viime syksynä 73-84 kuukauden laina-ajalle. Samanaikaisesti autokauppa kasvattaa riskiä myöntämällä luottoja varsin helläkätisesti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Huono luottohistoria, matalat korot ja pitkät laina-ajat – pelottava yhtälö, mutta mitäpä sitä ei hyvän fiiliksen takia tekisi.

Keinotekoisia moottorin ääniä ja halpaa rahaa. Autokauppa perustuu siis valheeseen – ainakin Pohjois-Amerikassa. Mutta entä Suomessa?

Eivät asiat täällä juuri sen paremmin ole. Auton saa ostaa jopa 84 kuukauden luotolla ja autoilusta on tehty niin kallista, että autokanta ei uudistu. Se tosin tarkoittaa, että on yksi valhe vähemmän: vähäpäästöisiin, hiljaisiin moottoreihin ei tarvitse feikata näyttävää äänimaailmaa, sillä vanhemmat pärisijät pysyvät liikenteessä.

Olisiko Suomessa lopultakin aika siirtyä verottamaan auton käyttöä auton hankinnan ja omistamisen sijaan? Tiemaksut ja satelliittivalvonta joutavat roskikseen, joten jäljelle jää lähinnä polttoainevero. Siihen loppuu tosin fiilistely, sillä bensan litrahinnassa veroja on jo nyt yli puolet.

Jään odottamaan aikaa, jolloin autolainaan saa asuntolainan tavoin lyhennysvapaata.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.