Riemulla ei ole rajaa kun bensapäät laittavat ekohömpille luun kurkkuun

16.10.2014 | Timo Suomala

Polttoaineen kulutuksen minimoiminen ja downsizing ovat nykyjään vakiotavaraa, kun puhutaan automallien ja moottorien kehittelystä.

Molemmilla on saatu paljon hyvää aikaiseksi, eikä niiden tulevaisuudenkaan tarvetta ole syytä kyseenalaistaa. Mutta voi sitä innostusta, kun silmiin osuu uutinen jostain ihan muusta: BMW Motorsportin viimeisimmistä puuhista Münchenin pajalla! Baijerin bensapäät ovat päättäneet, että vuonna 2010 esitelty BMW Z4 GT3 –kisamalli on aika korvata uudella kurvikoneella. Hienoa! Mikähän malli vaativaan hommaan valjastetaan? Tuoreesta 4- sarjan Coupésta voisi saada mehevillä levikkeillä näyttävän näköisen ja katu- uskottavan radan nieliän. Vaiko kenties kompaktimpi 2- sarjan Coupé? Mutta ei! BMW:n M- osasto on päättänyt vääntää kiekot kaakkoon kaikilla mahdollisilla osa-alueilla kehittelemällä uuden ratatykin kookkaasta M6 Coupésta! Tästä on downsizing kaukana!

BMW M6 GT3:n kehitystyö on kiihdytetty täyteen vauhtiin ja ensimmäisiä testejä ruvetaan ajamaan ensi vuoden alkupuolella. Moottorin perustana toimii 4,4-litrainen ja kahdella turbolla piristetty M Twin Power V8- mylly. Tehoista ei ole vielä mitään lukemia tai arvauksia. Mutta haetaan vertailutaso. BMW M6:n ”perusversio” tarjoaa oikeanpuoleisen polkimen alle 560 hevosvoimaa ja 680 Nm:n vääntö tarjoaa tuhdin avun irtiotoissa. Kiireisimmille M6- kuskeille on tarjolla myös Competition Package. Tällä kisarepulla Ison Ämmän konehuoneeseen kannetaan 15 lisähevosvoimaa, jolloin syntyy yhteensä 575 hevosen pauhu. Jep, jep. Voitanee siis päätellä, että valmistuessaan ensi vuoden loppupuolella M6 GT3 tukistaa ratin takana istuvaa oikein kunnolla! Epäilijöitä tuskin heti ilmoittautuu, mutta BMW Motorsportin johtaja Jens Marquardt on jo ehtinyt vakuuttaa, että tuleva uutuus tulee tarjoamaan kaudella 2016 vastinetta asiakkaidensa vauhdin ja voiton nälälle.

Kilpa- autoilu ei luonnollisestikaan ole mikään uusi juttu, mutta aihe tuppaa usein jäämään arjen ja tuotantomallien varjoon. Siksi M6 GT3:n kaltaisten autojen kehittelystä on ilo kuulla ja ne tarjoavat nopean piristysruiskeen kenen tahansa autoista innostuneen päiväuniin. Ja kun muistetaan, että kaikkien aistien ilona olemisen lisäksi nämä supertekniset tykit ovat liikkuvia tuotekehityskeskuksia, ei voi kuin taputtaa käsiään yhteen ja huutaa lisää, lisää, lisää!

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lisää: Baijerilaisfiiliksiä, vauhtia ja legendaarisia rattimiehiä on tarjolla StereoScreenin marraskuussa julkaistavalla pätkällä: Adrenalin- The BMW Touring Car Story. Traileri löytyy täältä.

Bongaa Keke!

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.